شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
جالب است ۰
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از رشد ۱۷.۷ درصدی صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماه نخست امسال خبر داد.
رشد ۱۷.۷ درصدی صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماه امسال
به گزارش با خبر بازار، سید رضا فاطمی امین ر حاشیه آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در ۱۰ ماه امسال صادرات ۱۷.۷ درصد رشد داشت و واردات ۱۶.۹ درصد رشد داشته و واردات کمتر از صادرات از لحاظ ارزش رشد داشته است.
او افزود: واردات به سه دسته کالاهای واسطه‌ای سرمایه‌ای و مصرفی تقسیم می‌شود که واردات کالاهای واسطه‌ای ۱۶ درصد، کالاهای سرمایه‌ای ۵۱ درصد و کالاهای مصرفی منفی هشت درصد رشد داشته است.

8 میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات
وزیر صمت گفت: آمارها حاکی از این است که امسال واردات در خدمت تولید قرار گرفته است و عمده واردات مربوط به تولید و ماشین‌آلات بوده است و در حالی که سال گذشته 5 میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات را داشتیم اما امسال این رقم به بیش از 8 میلیارد دلار رسید.

توسعه تجارت با آفزیقا و روسیه
وزیر صمت تاکید کرد: محصولاتی در کشور تولید می‌کنیم که در برخی کشورها مانند روسیه، بلاروس و آفریقا فروش بهتر دارند، اما تاکنون از آنها غفلت کرده‌ایم.
فاطمی امین با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی تجارت با آفریقا در سال گذشته و افزایش ۱۵ درصدی در ۱۰ماه امسال، اعلام کرد: هفته گذشته در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی اقتصادی ایران و کشورهای غرب آفریقا معادل 2 میلیارد دلار قرارداد امضا شد، در حالی که کل تجارت یک ساله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

تمرکز صادرات بر فولاد و پتروشیمی
او ادامه داد: باید هوشمندانه حرکت کنیم و تمرکز را بر صادرات کالاهای پیچیده مانند فولاد و مشتقات پتروشیمی بگذاریم که کمتر کشوری صادر می‌کند، زیرا این موضوع به کشور قدرت بیشتری می‌دهد.
وزیر صمت گفت: هدف‌گذاری دولت در همکاری با بخش خصوصی این است که در مسیر حرکت کنیم که محصولات دانش بنیان و پیچیده کمتر کشوری امکان تولید آن را دارد صادر کنیم تا در صحنه بین‌الملل فراتر از یک درآمد ارزی، اقتدار اقتصادی به دست آوریم.
https://bakhabarbazar.ir/vdca.in6k49nay5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما