دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
جالب است ۰
بازار طلا و سکه در ایران غیرقابل پیش‌بینی شد، این نکته‌ای است که محمد کشتی‌آرای، فعال صنفی و نائب رییس اسبق اتحادیه اعلام می‌کند.
قیمت طلا و سکه غیرقابل پیش‌بینی شد/ دلیل رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار
به گزارش با خبر بازار، بازار سکه، درست به فاصله یک روز از برگزاری حراج ربع سکه توسط بانک مرکزی با رشد قابل ملاحظه‌ی قیمت‌ها روبرو شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با افزایش هشتصد هزار تومانی از ۳۵ میلیون تومان عبور کرد تا سد مقاومتی این کالای سرمایه‌گذاری شکسته شود.
خبرهای رسیده از بازار نشان می‌دهد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حدود ۳۵ میلیون و دویست هزار تومان فروخته می‌شود. در عین حال رشد قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز در محدوده‌ی ۴۵۰ تا ۵۵۰ هزار تومان گزارش شد.
هر قطعه نیم سکه به نرخ ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر قطعه ربع سکه به قیمت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. ربع سکه در قیاس با دیروز افزایشی هفتصد هزار تومانی را تجربه کرد.

دليل افزايش نرخ
روز گذشته در حراج بانک مرکزی هر قطعه ربع سکه به نرخی در حدود یازده میلیون و ۵۵۰ هزار تومان فروش رفته است. اما دلیل افزایش نرخ‌ها چیست؟
نایب ‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر  گفت: بازار هر روز در حال تغییر است و قیمت‌ها مداوم در حال افزایش هستند، با توجه به تعدد متغیرهای تاثیرگذار، افزایش شدید عوامل موثر در بازار وافعا امکان پیش بینی بازار وجود ندارد.
او افزود: پیش از این دو عامل قیمت دلار در ایران و نرخ جهانی طلا، برای رصد بازار مهم بودند اما حالا عوامل بسیار پیچیده شده و همان طور که اقتصاد ایران به دلیل تحریم و تشدید تحریم قابل پیش‌بینی نیست، بازار نیز غیر قابل پیش بینی شده است.
محمد کشتی آرای جنگ خاورمیانه، انتخابات امریکا، وضعیت جنگ اوکراین و ... را از جمله عوامل موثر بر بازار در کنار نرخ برابری ریال و دلار و همچنین نرخ جهانی طلا دانست و گفت: امروز قیمت طلا در بازارهای جهانی دستخوش افزایشی در محدوده دو تا سه دلار در هر اونس شد اما در عین حال با افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی روبرو بودیم که این اتفاق در کنار چشم‌انداز افزایشی همگی زمینه را برای رشد بهای سکه و طلا مهیا کردند.
نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد: در این فضا نوع حراج سکه سبب شد تاثیر قیمتی حراج نیز بر بازار اندک باشد، نرخ حراج اعلام نمی‌شود، از این رو مکانیزم فروش به گونه‌ای است که بازار قیمت پایه در این حراج که بانک مرکزی برگزار می‌کند را تعیین می‌نماید، طبیعی است در این فضا هر کسی که قیمت بالاتر بدهد، برنده است و خرید می‌کند، حالا وقتی قیمت بالاتر برنده است، چطور باید توقع داشت فروش سکه از سوی بانک مرکزی به اسم حراج سبب کاهش قیمت شود؟

تقاضای کدام قطعات بالاست؟
این فعال بازار ادامه داد: بیشترین فشار تقاضا این روزها بر ربع سکه و سکه گرمی استوار است. حباب ربع سکه نیز پنج میلیون و سیصد هزار تومان و حباب سکه گرمی حدود دو میلیون و هفتصد هزار تومان است. به این ترتیب عرضه با این مکانیزم حداقل در کوتاه مدت تاثیری بر بازار ندارد.
او گفت: شاید به تدریج با اشباع بازار شاهد این نکته باشیم که قیمت‌ها در اثر شکسته شدن حباب اندکی کاهش یابند در غیر این صورت بهای ارز و سکه و طلا در حال افزایش است. گشتی‌آرای قیمت طلا در بازار را واقعی خواند و گفت: بهای طلا حبابی ندارد و قیمت واقعی است .
کشتی آرای در پاسخ به این سئوال که آیا تقاضای طلا در بازار دستخوش افزایش شده است یا خیر؟ گفت: طلاهای سبک و بسیار سبک این روزها خریدار دارد. لازم به ذکر است بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار به سه میلیون و ۲۹ هزار تومان رسیده است.
https://bakhabarbazar.ir/vdcd.j0x2yt0xza26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما