يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰

سال سخت بنزینی برای وزارت نفت

از یک هفته دیگر عملیات سوخت‌گیری فقط با کارت‌های شخصی صورت می‌گیرد
جالب است ۰
در حالی که در نوروز امسال رکورد مصرف بنزین در کشور شکسته شده، به نظر می‌رسد سال سخت وزارت نفت برای تامین بنزین تازه آغاز شده است.
سال سخت بنزینی برای وزارت نفت
به گزارش با خبر بازار، تصمیم دولت بر این است که بعد از تعطیلات عید فطر، رفته رفته کارت‌های بنزینی را که برای ایام نوروز، مازاد بر ایام پیش از نوروز، در جایگاه‌ها توزیع شده بود، جمع‌آوری کند. به‌عبارتی، تعداد کارت آزاد جایگاه‌های عرضه سوخت، به تعداد پیش از ۲۵ اسفند باز می‌گردد. طبق این تصمیم، استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی، با ساماندهی کارت آزاد جایگاه‌ها، در دستور کار است. بر این  اساس احتمال دارد تصمیماتی درخصوص محدودسازی بیش از پیش کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها، اخذ شود. با اجرای این تصمیم نیز، طبق اعلام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار نیست هیچ جایگاهی بدون کارت سوخت اضطراری بماند و حداقل یک کارت سوخت آزاد در هر جایگاهی برای سوخت‌گیری اضطراری وجود خواهد داشت.
 
وزیر نفت چه گفت؟
ماجرا از آن جا آغاز شد که وزیر نفت روز چهارشنبه هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت: از یک هفته دیگر عملیات سوخت‌گیری فقط با کارت‌های شخصی صورت می‌گیرد. البته این مسئله ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی توضیح داد: در قانون بودجه 1403، قانون‌گذار وزارت نفت را مکلف کرده است که در سال 1403 باید 95 درصد عملیات سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی انجام شود. در طول تعطیلات نوروزی می‌دانستیم که خیلی از هموطنان هنوز کارت سوخت شخصی را جدی نگرفته‌اند یا فراموش کرده‌اند همراه خود ببرند و به همین دلیل دستور دادیم که در جایگاه‌ها تعداد کافی کارت سوخت جایگاه موجود باشد. خواهش ما این است که هموطنان جهت عملیات سوخت‌گیری از کارت شخصی خود استفاده کنند.
اوجی ادامه داد: در طول تعطیلات نوروزی امسال، روزهایی را داشتیم که مصرف بنزین به 152 میلیون لیتر رسید، در حالی که در روز 115 میلیون لیتر تولید داشتیم. به همین دلیل باید مدیریتی در حوزه مصرف بنزین صورت گیرد.
وزیر نفت تاکید کرد: در حال استفاده از روش‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف بنزین هستیم.
او اعلام کرد: خودروهای دوگانه‌سوز هم حتماً از سهمیه گاز خود استفاده کنند، به خودروسازان هم اعلام می‌کنیم که به گازسوزکردن خودروها در کنار هیبرید کردن خودروها توجه کنند. امروز ظرفیت جایگاه‌های CNG روزانه تا 35 میلیون مترمکعب است، اما مصرف روزانه، عدد 20 تا 22 میلیون مترمکعب را نشان می‌دهد.
وزیر نفت گفت: وزارت نفت هم به صورت مجانی برای خودروهای عمومی به سمت گازسوزکردن حرکت کرده است و از خودروسازان هم می‌خواهیم که در این زمینه برای تولید خودروی گازسوز با ما همکاری کنند.
وزیر نفت از کاهش زمان صدور کارت سوخت خبر داد و اعلام کرد: زمان صدور کارت سوخت از یک ماه به دو تا یک هفته کاهش یافته تا هموطنانی که کارت سوخت‌شان مفقود شده یا مشکل دارد بتوانند زودتر کارت خود را دریافت کنند.
 
 
کارت سوخت اضطراری پمپ‌بنزین‌ها جمع نمی‌شود
اما ساعاتی بعد از این اظهار نظر وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هیچ‌گاه کارت آزاد به طور کامل از جایگاه‌های سوخت جمع‌آوری نخواهد شد و همواره جایگاه‌ها برای سوخت‌گیری اضطراری کارت آزاد در اختیار خواهند داشت و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. جعفر سالاری نسب، با رد شایعه جمع‌آوری کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت گفت: کارت اضطراری در جایگاه‌ها همچنان وجود خواهد داشت و لزوم استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی به معنای جمع‌آوری کامل کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها نیست. سالاری نسب تاکید کرد: پس از انجام مقدمات اجرای این طرح مطابق با تأکید قانون بودجه، از هفته‌های آتی طرح استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی آغاز خواهد شد.
 
پیش‌نیاز استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی
وزارت نفت در حالی عزم خود را برای محدود کردن سوخت‌گیری با کارت جایگاه جزم کرده که شواهد موجود نشان می‌دهد: لازم است پیش از ضروری کردن استفاده از کارت سوخت شخصی و محدودسازی بیش از پیش استفاده از کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها، سامانه مربوطه برای ثبت آنلاین درخواست صدور کارت سوخت و کاهش زمان صدور آن به یک‌هفته، اجرایی شود.
پیش از این نیز در نیمه نخست سال 1402، در قالب برنامه ساماندهی کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها، شاهد محدودسازی تعداد کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها بودیم و وزارت نفت به‌دنبال این بود که تا پایان شهریور 1402، استفاده از کارت سوخت شخصی به بیش از 90 درصد برسد.
اما در نیمه دوم سال، با کاهش یکباره سهمیه بنزین 3000 تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از 150 لیتر به 100 لیتر، دوباره تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها افزایش یافت و هدفگذاری استفاده 90درصدی از کارت سوخت شخصی به بعد موکول شد.
حتی با رسیدن به ایام پایانی سال و سفرهای نوروزی، تعداد کارت آزاد جایگاه‌ها به اندازه‌ای افزایش یافت که دوباره شاهد بازگشت کارت‌های سوخت نخی، به ازای هر نازل در پمپ بنزین‌ها بودیم.
حال وزارت نفت دوباره هدفگذاری کرده که طی یک هفته آینده، کارت سوخت شخصی ملاک سوخت‌گیری بنزین در کشور باشد؛ اگرچه به‌نظر می‌رسد که امکان استفاده 100درصدی از کارت سوخت شخصی در فرآیند سوخت‌گیری به دلایلی چون، مدت زمان صدور کارت‌های سوخت المثنی برای اشخاصی که کارت سوخت ندارند و همچنین سهمیه‌های محدود (160 لیتر مجموع سهمیه بنزین 1500 تومانی و 3000 تومانی در هر کارت سوخت شخصی) برای دارندگان کارت سوخت، وجود ندارد؛ وزارت نفت باید توضیح دهد که پس از این تاریخ، چه‌مقدار و تحت چه‌برنامه‌ای کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها برای سوخت‌گیری اضطراری موجود خواهد بود.
 
 سامانه‌ای که نیامد
از سوی دیگر، هدفگذاری شده بود تا شروع بهمن‌ماه 1402، امکان ثبت آنلاین درخواست صدور کارت سوخت فراهم شود که با گذشت بیش از دوماه از این تاریخ، هنوز این مهم محقق نشده و معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وعده داده که این کار تا پایان اردیبهشت ماه محقق می‌شود.
با آنلاین شدن امکان ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی، قرار است زمان صدور کارت سوخت المثنی از یک‌ماه اعلامی وزارت نفت، به یک‌هفته کاهش یابد.
این مسئله، پیش‌نیاز اقدامی است که وزیر نفت امروز اعلام کرده؛ چرا که بخشی از جامعه به‌دلایل مختلف از جمله خرید خودروی نوشماره و یا مفقودشدن کارت سوخت، کارت شخصی به‌همراه ندارند و لازم است پیش از ضروری کردن استفاده از کارت سوخت شخصی و محدودسازی بیش از پیش استفاده از کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها، سامانه مربوطه برای ثبت آنلاین درخواست صدور کارت سوخت و کاهش زمان صدور آن به یک‌هفته، اجرایی شود.
 

روزانه ۱۲۰.۸ میلیون لیتر بنزین در نوروز امسال مصرف شد
طبق آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در طول نوروز امسال، یعنی  از یکم تا سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ ، به طور میانگین روزانه ۱۲۰.۸ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شد که این حجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶.۹ میلیون لیتر معادل ۶ درصد افزایش داشته است. بنا بر این گزارش، در روز 29 اسفندماه 1402 (آخرین روز سال گذشته)، بیش از 152 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که این عدد رکوردی بی‌سابقه‌ در مصرف بنزین سراسر کشور است.
 
 
https://bakhabarbazar.ir/vdce.78wbjh8xv9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما