يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۶

عرضه دوباره گواهی سپرده نفت خام و ‌میعانات گازی در سال ۱۴۰۳

سازمان بورس و بورس انرژی با شرکت ملی نفت برای موانع عرضه اوراق گواهی سپرده نفت خام در تماس هستند
جالب است ۰
رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد: امید می‌رود عرضه گواهی سپرده نفت خام و ‌میعانات گازی دوباره در سال ۱۴۰۳ از سرگرفته شود و رونق پیدا کند تا بتوانیم بازار سایر ابزارهای مشتقه را برای این کالاها ایجاد کنیم.
عرضه دوباره گواهی سپرده نفت خام و ‌میعانات گازی در سال ۱۴۰۳
به گزارش با خبر بازار، علیرضا صادقی تاکید کرد: در اواخر اسفند ۱۴۰۱ بازار گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی تاسیس شد و معاملات آن در سال ۱۴۰۲ ادامه پیدا کرد.
رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار به توقف عرضه‌ها از تابستان ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس انرژی پیگیر هستند تا موانع موجود را از طریق جلسات برگزار شده با شرکت ملی نفت ایران و سایر دستگاه‌های ذیربط برطرف کنند.
 
ایجاد بازار گواهی سپرده شمش طلا
او گفت: اواخر اسفند ماه ۱۴۰۱ بازار گواهی سپرده شمش طلا ایجاد شد. معاملات این بازار رو به رونق است و توانسته بخش قابل توجهی از نقدینگی در جامعه را به خود جذب کند، همچنین در کنار آن در سال ۱۴۰۲ ابزارهای مشتقه مبتنی بر گواهی سپرده شمش طلا نظیر قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله نیز در بورس کالا راه اندازی شد. به گفته صادقی، میزان معاملات گواهی سپرده شمش طلا در سال ۱۴۰۲ معادل ۴۱۵۸ کیلوگرم به ارزش ۱۴۵ هزار میلیارد ریال بود.
 
راه‌اندازی صندوق‌های کالایی جدید در بورس
رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به توسعه صندوق‌های طلا در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ صندوق‌های جدیدی به مجموعه صندوق‌های معاملاتی اضافه شد و اکنون در مجموع ۱۳صندوق کالایی در حوزه طلا و نیز ۲ صندوق کالایی در حوزه محصولات کشاورزی در بورس کالا فعال است. او به توسعه گواهی سپرده محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: گواهی سپرده پسته و برنج جزو گواهی‌هایی بودند که در سال ۱۴۰۲ ایجاد شد.
 
 استفاده از اوراق سلف ساختمان، در انتظار تصویب هیات مدیره
صادقی با اشاره به برنامه عرضه اوراق سلف استاندارد ساختمان، اعلام کرد: عرضه این اوراق نیازمند اصلاحاتی در دستورالعمل اجرایی معاملات سلف استاندارد در بورس کالا بود. این اقدام با برگزاری جلسات کارشناسی در کمیته تدوین مقررات سازمان به پایان رسید. تغییرات متناسب با اوراق سلف ساختمان انجام شد و برای تصویب در دستور کار هیات مدیره سازمان بورس قرار گرفته است.
به گفته رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار، استفاده از این اوراق پس از تصویب اصلاحات مربوط در هیات مدیره سازمان و ابلاغ آن به بورس کالا امکان پذیر است و پس از آن متقاضیان می‌توانند درخواست پذیرش این اوراق را به بورس کالا ارائه کنند.
 
 عرضه سیمان در قالب گواهی سپرده ناپیوسته
صادقی به معاملات سیمان و فولاد در بورس کالا اشاره کرد و گفت: تمام ۷۴ شرکت‌ تولید کننده سیمان در ایران، در بورس کالا پذیرفته شده‌اند. معاملات این شرکت‌ها به صورت هفتگی در بورس کالا در حال انجام است.
رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار به معاملات گواهی سپرده ناپیوسته سیمان اشاره کرد و گفت: متقاضیان برای عرضه‌های خرد از این بستر استفاده و سیمان را در قالب گواهی سپرده خریداری می‌کنند.
او  اعلام کرد: حجم و ارزش معاملات سیمان در بورس کالا در سال ۱۴۰۲ تا روزهای پایانی اسفند به ترتیب رقمی حدود ۶۳ میلیون تن به ارزش ۵۷۹ هزار میلیارد ریال بود. او اعلام کرد: در اواخر سال ۱۴۰۲ شاهد معامله ۹۰ هزار تن محصول میلگرد جهت تأمین نهضت ملی مسکن بودیم.
 
کمک بورس به اجرای مولدسازی
صادقی به فعالیت بورس کالا در حوزه اموال غیرمنقول مانند املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: در اجرای طرح مولدسازی دارایی دولت، جلساتی با سازمان خصوصی‌سازی به منظور تسهیل پذیرش‌ املاک طرح مذکور برگزار شد که سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی، به اجرای پروژه مولدسازی‌ها مکلف شده بود. رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: اصلاحات لازم در مقررات به منظور تسهیل پذیرش املاک این طرح صورت پذیرفت و املاک معرفی شده از سازمان خصوصی‌سازی در بورس پذیرفته شد و عرضه آنها برحسب درخواست سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود. او ادامه داد: در اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت  ۷۴ مورد از املاک  دولتی در بورس کالا پذیرفته شدند و در ماه‌های گذشته تعدادی از این املاک در بورس کالا مورد عرضه و معامله قرار گرفتند.
 
 عرضه خودرو در بورس کالا
رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار به آخرین وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد ‌و افزود: در سال ۱۴۰۱ شاهد ورود خودروی سواری به بورس بودیم اما با تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری در شورای رقابت در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ و انحصاری اعلام کردن بازار همه خودروهای سواری، عرضه خودروهای سواری متوقف شد.
او با بیان این که خودروهای تجاری مانند کامیون، کشنده‌ و وانت همچنان در حال عرضه در بورس هستند و در این بازار معامله می‌شوند، گفت: تیراژ تولید شده خودروی سواری و تقاضای موجود به معاملات پرحجم نسبت به خودروهای تجاری در بورس کالا منجر شده بود.
صادقی با بیان این که عرضه خودروهای سواری کمتر از پنج درصد میزان تولید خودروسازان بوده، بنابراین افزایش میزان عرضه‌ها و تداوم عرضه خودرو در بورس کالا به طور حتم زمینه‌ساز کاهش قیمت این کالا در بازار بود، گفت: بورس کالا همچنان آماده عرضه خودرو است و عرضه‌کنندگان می‌توانند در صورت رفع محدویت‌های وضع شده در خارج از بازار سرمایه، عرضه خودروهای سواری در بورس را از سر بگیرند.
صادقی با تاکید بر این که سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا محدودیتی برای عرضه خودرو در بورس کالا ندارند، گفت: در صورتی که محدودیت‌های خارج از بازار سرمایه برای خودروسازان مرتفع شود می‌توان شاهد عرضه دوباره خودرو در بورس باشیم.
 
آغاز معاملات برق سبز در سال ۱۴۰۲
صادقی به آغاز معاملات برق سبز در سال ۱۴۰۲ تاکید کرد و گفت: معاملات انرژی برق تجدیدپذیر در بورس انجام شد. بر این اساس پذیرش و عرضه شرکت‌های تولیدکننده برق تجدیدپذیر در بورس انرژی انجام می‌شود.
رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی گفت: یکی از مزیت‌های مهم تالار برق سبز در بورس انرژی، این است که متقاضیانی که نسبت به خرید برق مورد نیاز خود از تالار برق سبز اقدام کنند، مشمول مدیریت مصرف انرژی نمی‌شوند.
به گفته صادقی، بحث تابلوی برق سبز فرصت بزرگی برای شرکت‌ها خواهد بود تا با تامین برق مورد نیاز خود مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف در فصل تابستان نشوند.
 
پذیرش گواهی صرفه‌جویی برق در بورس
او ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ اوراق گواهی صرفه جویی انرژی در شورای بورس به‌عنوان ابزار مالی جدید در بازار سرمایه مصوب و بورس انرژی به عنوان متولی راه‌اندازی این بازار شناخته شد، در سال ۱۴۰۲ شاهد پذیرش نخستین گواهی صرفه جویی برق به میزان ۲۰ میلیون مگاوات برق، معادل ۲۰ میلیارد گواهی صرفه جویی برق بودیم. صادقی گفت: نخستین متقاضی عرضه این اوراق نیز در بورس انرژی ایران پذیرش شد و اقدامات لازم به منظور عرضه این اوراق در حال انجام است.
 
 پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز
صادقی با اشاره به پذیرش گواهی صرفه جویی گاز ، گفت: گواهی صرفه‌جویی گاز در اواخر بهمن ماه ۱۴۰۲ توسط شرکت ملی گاز ایران در هیات پذیرش بورس انرژی مورد پذیرش قرار گرفت، با توجه به پذیرش این اوراق، در صورت وجود متقاضی عرضه، معاملات این اوراق نیز آغاز خواهد شد.
 
 
 
https://bakhabarbazar.ir/vdcd.z0x2yt0s5a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما