يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱

صدور مجوز فروش ۱۰ میلیون مترمکعب پساب در بورس انرژی

تاکنون ۹ شرکت منطقه‌ای و استانی آب و فاضلاب، برای عرضه پساب، در بورس انرژی پذیرفته شده‌اند
جالب است ۰
مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران گفت: برای فروش ۱۰ میلیون مترمکعب پساب سالانه در بورس مجوز اخذ شده است.
صدور مجوز فروش ۱۰ میلیون مترمکعب پساب در بورس انرژی
به گزارش با خبر بازار، عباسعلی مصرزاده با بیان این که نخستین مجوز اخذ شده برای ۱۰ میلیون مترمکعب پساب در سال است، اعلام کرد: هر میزان صنایع مصارف غیرشرب و بهداشتی را به سمت استفاده از پساب سوق دهند، این پساب در شهر تهران به‌اندازه کافی وجود دارد و می‌تواند نیاز کل صنایع را در این بخش تأمین کند؛ صنایعی که پایین‌دست تصفیه‌خانه‌های ما قرار می‌گیرند برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصد آن‌ها پساب وجود دارد و مشکلی ازاین‌جهت وجود ندارد او افزود: بستر و زیرساخت فراهم شده عرضه پساب در بورس می‌تواند شروع خوبی برای تسری به این هدف باشد.
 
 استفاده از تجربه عرضه برق در بورس انرژی
مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران با بیان این که وزارت نیرو قصد دارد تجربه عرضه برق در بورس انرژی را در بخش آب هم تعمیم دهد، گفت: در مرحله نخست حجم پسابی را که واگذار می‌کنیم، در تابلوی بورس عرضه می‌شود و خریدار همین حجم را در بستر بورس از ما خریداری می‌کند.
مصرزاده ادامه داد: بر این‌ اساس مشابه برق، قصد داریم گواهی هم عرضه کنیم و با منابع مالی حاصل از آن، علاوه بر ایجاد بخشی از زیرساخت‌ها، تأسیسات فاضلاب را هم توسعه دهیم.
 
 مبنای قانونی
او درباره بند «ع» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و الزام استفاده از پساب در صنایع برای نخستین‌بار افزود: بر این‌ اساس در محل‌هایی که پساب وجود دارد، برداشت آب از منابع زیرزمینی و سدی برای مصارفی به جزء بهداشتی و شرب باید محدود شود.
مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران ادامه داد: با این رویکرد وزارت نیرو با توجه‌به تشدید منابع آبی در کل کشور می‌تواند با استفاده از این ظرفیت قانونی بخش صنعت را به استفاده از پساب مجاب کند که این امر به برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و ایجاد ارزش‌افزوده کمک می‌کند و علاوه بر این، موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت این منابع آبی می‌شود. این در حالی است که چنانچه در بخش کشاورزی از آب‌های تجدیدپذیر راندمان استفاده از آب خیلی مطلوب نباشد و به انواع مختلفی دچار هدررفت می‌شود.
 
بهره‌گیری صنایع، از پساب
مصرزاده با بیان این که نزدیک به ۲۰ میلیون مترمکعب از پساب اختصاص به صنعت دارد، گفت: پالایشگاه تهران برای مصارف صنعتی خودش غیر از مصارف شرب و بهداشتی از این پساب استفاده می‌کند.
او  با بیان این که رویکرد کنونی این است که استفاده از پساب در صنعت روزبه‌روز رشد داشته باشد، ادامه داد: به‌زودی صنایع زیادی در جنوب تهران با مجموعه شرکت‌های آب و فاضلاب برای استفاده از پساب در نیازهای صنعتی خودشان قرارداد امضا خواهند کرد.
 
(میان‌تیتر) آمادگی 100درصدی برای عرضه در بورس انرژی
مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران با اشاره به واگذاری و فروش پساب در بستر بورس، اعلام کرد: شرکت آب و فاضلاب تهران به‌عنوان شرکت پیشرو و تنها شرکت تخصصی در زمینه احداث و بهره‌برداری فاضلاب در کشور، همانند شرکت برق، بازار واگذاری و فروش پساب را در بستر بورس فراهم کرد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تمام مجوزهای قانونی اخذ شد و اکنون آمادگی صددرصدی برای عرضه در بازار بورس وجود دارد.
ممصرزاده گفت: این موضوع در سال ۱۴۰۳ با حضور وزیر نیرو رونمایی می‌شود و به علت فراهم‌کردن بستر مناسب برای واگذاری استفاده‌کنندگان این محصول، نوید رشد و توسعه خوبی در آینده خواهد بود.
 

جزییات عرضه پساب در بورس انرژی
بررسی آخرین وضع عرضه پساب در بورس انرژی حاکی است: پذیرش شرکت‌های منطقه‌ای و استانی آب و فاضلاب در بورس انرژی انجام شده و تاکنون پذیرش تعداد ۹ شرکت در این بورس محقق شده است. ظاهرا تنها مانع، اخذ تضامین از این شرکت‌هاست که سازمان بورس در حال رایزنی است تا این موضوع تعیین تکلیف و عرضه‌ها آغاز شود. گفته شده، بورس انرژی هم از آمادگی لازم برای عرضه این کالا برخوردار است و محدودیت یا مانعی برای عرضه، در داخل بازار سرمایه، وجود ندارد.
 
https://bakhabarbazar.ir/vdcc.xqia2bq1ela82.html
نام شما
آدرس ايميل شما