يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱

هدف گذاری20 درصدی برای تورم نقطه به نقطه

معاون اقتصادی بانک مرکزی: عرضه گواهی سپرده خاص امسال هم ادامه می‌یابد
جالب است ۰
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: هدفگذاری بانک مرکزی برای تورم نقطه به نقطه مصرف کننده برای پایان سال جاری، رسیدن به کانال ۲۰ درصدی است.
هدف گذاری20 درصدی برای تورم نقطه به نقطه
به گزارش با خبر بازار، محمد شیریجیان اعلام کرد: در برنامه هفتم مشخصا وظایفی برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده است. در این برنامه مشخص شده که بانک مرکزی موظف است تا پایان برنامه هفتم رشد نقدینگی را به ۱۳.۸ درصد و نرخ تورم را به ۹.۵ درصد برساند. معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی است که یک مقدمه جدی برای رشد اقتصادی است. یعنی اگر بانک مرکزی بخواهد زیرساخت لازم را برای رشد اقتصادی کشور فراهم کند، مهم‌ترین وظیفه آن پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد است.
شیریجیان تاکید کرد: برای پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد همه صاحب نظران اقتصادی بر این باورند که ما باید بتوانیم تورم را کنترل کنیم و نوسانات متغیرهای کلان اقتصادی مدیریت شود تا شرایط برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر شده و متعاقب آن بتوانند برنامه‌ریزی کنند که در نهایت بتواند به رشد اقتصادی و ارزش افزوده بالاتر منتهی شود.
 
 کند شدن روند رشد نقدینگی و تورم
شیریجیان گفت: بانک مرکزی در سال گذشته هدفگذاری رشد نقدینگی ۲۵ درصدی را اعلام کرد که این هدف به میزان قابل توجهی محقق شد. این کنترل نقدینگی می‌تواند مقدمه جدی برای کنترل تورم باشد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: در حوزه تورم هم، روند نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده که روند تغییرات تورم را نشان می‌دهد خوشبختانه از ابتدای سال گذشته روند نزولی داشت و طبق ارقام بانک مرکزی این شاخص معادل ۲۶.۵ واحد درصد کاهش داشت.
او افزود: همچنین شاخص بهای تولید کننده که هزینه تمام شده تولید را نشان می‌دهد و با تاخیر زمانی، تاثیر خود را بر شاخص بهای مصرف کننده می‌گذارد، روند نزولی شدیدی داشت. طبق آمارهای بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از ۴۰.۷ درصد به ۲۴.۲ درصد در پایان ۱۴۰۲ کاهش یافت که کاهش ۱۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد.
 
 عرضه گواهی سپرده خاص امسال هم ادامه می‌یابد
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: اتفاق دیگری که در سال گذشته رخ داد، تامین مالی بنگاه‌ها با استفاده از ابزار گواهی سپرده خاص بود بانک‌های عامل پس از بررسی و تایید گزارش‌های امکان‌سنجی (FS) و بررسی توجیه اقتصادی پروژه‌های مشخص بنگاه‌ها، اقدام به انتشار اوراق گواهی سپرده، جذب منابع و تخصیص این منابع به پروژه‌های واجد شرایط کردند.
او تاکید  کرد: این سیاست به تامین مالی پروژه‌های بنگاه‌ها کمک جدی می‌کند. همچنین انحراف منابع از بخش‌های مولد اقتصادی را به حداقل می‌رساند. ان‌شاءالله این روش را برای سال جاری نیز به صورت جدی ادامه خواهیم داد.
 
 
تامین مالی بنگاه های اقتصادی
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی تامین مالی بنگاه‌ها از طریق شبکه بانکی است. متاسفانه بیش از ۹۰ درصد از بار تامین مالی کشور بر دوش شبکه بانکی است. ضمن این‌که، بیش از ۶۲ درصد تامین مالی بانک‌ها، برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌هاست.
شیریجیان افزود: در سال گذشته بانک مرکزی ابزارهای تامین مالی خوبی را طراحی کرد. بر این اساس اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای و ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای شامل تامین مالی با استفاده از روش اوراق گام، برات الکترونیک، فکتورینگ و ابزارهای تعهدی که یک زنجیره را تامین مالی می‌کنند، در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.قصد داریم زنجیره تولید را با این ابزارهای زنجیره‌ای، تامین مالی کنیم.
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: این اقدام باعث می‌شود منابع بانک‌ها کمتر درگیر شود و لذا خلق نقدینگی درون‌زایی که در این سال‌ها اتفاق می‌افتاد و به تشدید ناترازی بانک‌ها منجر می‌شد، بسیار کمتر می‌شود. اساساً انحراف منابع از بخش‌های مولد اقتصادی‌تر می‌شود و یک زنجیره به صورت یکپارچه تامین مالی می‌شود.
شیریجیان گفت: در سال ۱۴۰۳ رشد خوبی را در تامین مالی بنگاه‌ها، با استفاده از ابزارهای مختلف تامین مالی، اعم از: اوراق گام برات الکترونیک و ابزار فکتورینگ خواهیم داشت. این ابزارها مشخصا تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها را می‌کنند.
 
 
https://bakhabarbazar.ir/vdch.znit23nxvftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما