کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رشد ۱۷.۷ درصدی صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماه امسال

20 اسفند 1401 ساعت 10:24

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از رشد ۱۷.۷ درصدی صادرات غیرنفتی در ۱۰ ماه نخست امسال خبر داد.


به گزارش با خبر بازار، سید رضا فاطمی امین ر حاشیه آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در ۱۰ ماه امسال صادرات ۱۷.۷ درصد رشد داشت و واردات ۱۶.۹ درصد رشد داشته و واردات کمتر از صادرات از لحاظ ارزش رشد داشته است.
او افزود: واردات به سه دسته کالاهای واسطه‌ای سرمایه‌ای و مصرفی تقسیم می‌شود که واردات کالاهای واسطه‌ای ۱۶ درصد، کالاهای سرمایه‌ای ۵۱ درصد و کالاهای مصرفی منفی هشت درصد رشد داشته است.

8 میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات
وزیر صمت گفت: آمارها حاکی از این است که امسال واردات در خدمت تولید قرار گرفته است و عمده واردات مربوط به تولید و ماشین‌آلات بوده است و در حالی که سال گذشته 5 میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات را داشتیم اما امسال این رقم به بیش از 8 میلیارد دلار رسید.

توسعه تجارت با آفزیقا و روسیه
وزیر صمت تاکید کرد: محصولاتی در کشور تولید می‌کنیم که در برخی کشورها مانند روسیه، بلاروس و آفریقا فروش بهتر دارند، اما تاکنون از آنها غفلت کرده‌ایم.
فاطمی امین با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی تجارت با آفریقا در سال گذشته و افزایش ۱۵ درصدی در ۱۰ماه امسال، اعلام کرد: هفته گذشته در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی اقتصادی ایران و کشورهای غرب آفریقا معادل 2 میلیارد دلار قرارداد امضا شد، در حالی که کل تجارت یک ساله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

تمرکز صادرات بر فولاد و پتروشیمی
او ادامه داد: باید هوشمندانه حرکت کنیم و تمرکز را بر صادرات کالاهای پیچیده مانند فولاد و مشتقات پتروشیمی بگذاریم که کمتر کشوری صادر می‌کند، زیرا این موضوع به کشور قدرت بیشتری می‌دهد.
وزیر صمت گفت: هدف‌گذاری دولت در همکاری با بخش خصوصی این است که در مسیر حرکت کنیم که محصولات دانش بنیان و پیچیده کمتر کشوری امکان تولید آن را دارد صادر کنیم تا در صحنه بین‌الملل فراتر از یک درآمد ارزی، اقتدار اقتصادی به دست آوریم.


کد مطلب: 1864

آدرس مطلب :
https://www.bakhabarbazar.ir/news/1864/رشد-۱۷-۷-درصدی-صادرات-غیرنفتی-۱۰-ماه-امسال

باخبربازار
  https://www.bakhabarbazar.ir