دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
جالب است ۰
تدوین سند خودکفایی قند و شکر
وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تدوین سند خودکفایی قند و شکر با تاکید بر کشت پاییزه و افزایش بهره‌وری در این بخش کرده است.
در سیاست‌های ابلاغی امام خامنه ای  رهبر فرزانه انقلاب  به خودکفایی در تولید کالاهای اساسی در کشور اشاره شده است؛ یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم در راستای این سیاست های بالادستی انجام داده اصلاح قیمت چغندر قند با هدف حمایت از تولید تحقق خوداتکایی در تولید شکر است.
میانگین افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند در سال‌های گذشته کمتر از ۲۰ درصد بود اما در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ قیمت خرید تضمینی چغندر با افزایش ۳۷ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۷۰۰ تومان برای هر کیلوگرم تعیین شد.
علاوه بر این در راستای کاهش هزینه‌‏های چغندر کاران، مقرر گردید به ترتیب ۳۰۰ و ۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم برای کشت‌های پاییزه و بهاره چغندر به عنوان کمک هزینه حمل به قیمت خرید تضمینی اضافه شود, یعنی به عبارتی کمک هزینه حمل چغندر در کشت‌های پاییزه و بهاره به طور میانگین نسبت به سال زراعی گذشته افزایش ۴۰ درصدی دارد.
تدوین سند خودکفایی قند و شکر
با توجه به سرانه مصرف شکر در کشور  که حدود ۳۰ کیلوگرم  برای هر نفر  در سال است، میزان نیاز به شکر سالانه معادل ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تن برآورد می‌شود.
بر اساس آمارها در سال ۱۳۹۹ میزان تولید شکر ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تن و واردات آن ۱ میلیون تن بوده است. باتوجه به اینکه، بررسی ظرفیت‌های طبیعی کشور نشان دهنده آن است که امکان خودکفایی قند و شکر در کشور وجود دارد، وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تدوین سند خودکفایی قند و شکر با تاکید بر کشت پاییزه و افزایش بهره‌وری در این بخش کرده است.
با اجرای این طرح ضمن خودکفایی در تأمین شکر، در هر هکتار به اندازه سه برابر شکر علوفه به دست می‌آید که موجب رونق تولید شیر و گوشت کشور خواهد شد.
هدایت کشاورزان جهت عقد قرارداد با کارخانجات قند جهت کشت چغندر در قالب قرارداد و جلوگیری از کشت آزاد آن از جمله اقدامات در این راستا است.
https://bakhabarbazar.ir/vdcc8.q122bq0aal.html
نام شما
آدرس ايميل شما