سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
جالب است ۰
به گفته مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری، زائران حتما باید از طریق وب‌سایت‌های اختصاصی و مشترک شرکت‌های حمل‌ونقل بلیتشان را خریداری کنند و از افراد غیر و واسطه هیچگونه خرید نداشته باشند و فروش بلیت اتوبوس حتی یک ریال بالاتر از نرخ‌های مصوب، مشمول جرائم سنگین خواهد بود.
قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب بلیت اربعین، مشمول جرائم سنگین است
داریوش باقرجوان، درباره اقدامات سازمان راهداری برای اربعین توضیح داد: برنامه‌ریزی زیارت اربعین قراربود از ۱۵ شهریور آغاز شود و تا ۳۰ شهریور ادامه یابد، اما با توجه به استقبال و حضور گسترده زائران از اوایل شهریورماه، این برنامه‌ریزی توسط ستاد مرکزی اربعین به ۱۱ شهریورماه منتقل شد و در حال حاضر جابه‌جایی زائران در حال انجام است. از این رو مقرر شده مجموعا ۸۰۰۰ دستگاه ناوگان در این حمل‌ونقل مشارکت داشته باشند، البته این میزان ناوگان بر اساس میزان تقاضا به‌تدریج وارد چرخه حمل‌ونقل خواهد شد.
وی ادامه داد: بیشترین میزان تقاضا برای روز شنبه بوده که ۷۸۰ دستگاه و ناوگان اعزام شده و زائران به پایانه‌های مرزی مراجعه کرده و از کشور خارج شدند. هرچه که تقاضا بالا رود، به همان نسبت هم ناوگان بیشتری تخصیص پیدا می‌کند و تا سقف ۸۰۰۰ دستگاه، قابلیت جابه‌جایی ۸۰ هزار نفر در شبانه‌روز را برای زائران اربعین ایجاد خواهد کرد. بنابراین فعلا در شرایط عادی هستیم و مشکلی در ارائه بلیت نیست.
استعلام از سامانه سماح برای شناسایی زائران
مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه برخی از زائران برای دریافت بلیت به وب‌سایت‌های اختصاصی و مشترک شرکت‌های حمل‌ونقل مراجعه می‌کنند، افزود:‌ با توجه به اینکه باید برای ما تضمینی باشد که بدانیم هرکس بلیت را خریداری می‌کند، زائر است یا قصد واسطگی دارد، مقرر شده که بتوانیم با سامانه سماح از سامانه حج و زیارت ارتباط برقرار کنیم و در سفرهای جمعی از سازمان تبلیغات اسلامی استعلام کرده تا یک نفر تعهد تضمین را درباره جابه‌جایی مسافران انجام دهد.
باقرجوان ادامه داد: عرضه بلیت عمدتا حضوری و در محل پایانه‌هاست ولی عرضه به‌صورت اینترنتی هم وجود دارد. بعضا ممکن است فردی بلیت را خریداری کند و این ظرفیت را بخواهد با قیمت بالاتر یا در بازار سیاه در اختیار زائران قرار دهد، البته زائران حتما باید از طریق وب‌سایت‌های اختصاصی مشترک شرکت‌های حمل‌ونقل بلیتشان را خریداری کنند. تنها مرجع همین است و از افراد غیر و واسطه هیچگونه خرید بلیت نداشته باشند.
وی اظهار کرد: نگرانی‌ برخی از زائران این است که نتوانستند برای روزهای آتی بلیت خریداری کنند. اما جای نگرانی نیست، تقاضاها در حد ظرفیت ناوگان عمومی یعنی ۸۰ هزار نفر در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز پاسخ داده خواهد شد. برای مازاد این تقاضا هم پاسخگویی به آن به روز بعد موکول خواهد شد. امیدواریم به‌زودی بتوانیم ۸۰ درصد ظرفیتمان را روی وب‌سایت‌های اختصاصی مشترک شرکت‌ها بگذاریم تا زائران بتوانند برای طول ایام اربعین از ۱۵ تا ۳۰ شهریور خرید انجام دهند.
زائران مرزهای بازگشت خود را از طریق پیامک اعلام کنند
مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره نحوه بازگشت زائران، توضیح داد: سفرهای رفت از اقصی‌نقاط کشور صورت می‌گیرد و می‌تواند با برنامه‌ریزی برای مرزهای اربعین انجام شود، اما در سفرهای بازگشت با زمان‌های کوتاه‌تر و ورود یک‌باره زائران مواجهیم؛ بنابراین عدم قطعیت آمار و اطلاعات درباره تعداد زائران که در لحظه می‌خواهند وارد شوند، ممکن است ما را با مشکلاتی در برنامه‌ریزی مواجه کند.
باقرجوان با اشاره به معرفی سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ برای آگاهی از آمار و اطلاعاتی مطمئن و قابل اتکا از ورود زائران، بیان کرد: کسانی که علاقه‌مند به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای هستند، همان لحظه‌ای که بعد از زیارت تصمیم‌ می‌گیرند به‌سمت مرزها حرکت کنند، به ازای هر زائر یک پیامک به این سامانه ارسال کنند تا ما بتوانیم تعداد را برآورد کنیم. چون زائران پیامک مرزی که می‌خواهند از آن وارد کشور شوند را قبل از حرکت، اعلام می‌کنند، ما بر اساس مرکز ثقل مکان‌های زیارتی کشور عراق، می‌توانیم مسافت و زمان سفر را تا مرز ورودی اعلامی تخمین بزنیم و ناوگان به حد کفایت را در آنجا داشته باشیم.
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای برگشت زائران، از نوع برنامه‌ریزی خطی است، افزود: ماشین به اندازه کافی در پایانه‌های مرزی وجود دارد و هر زائری که به مرز بازمی‌گردد با اولین وسیله نقلیه منتقل می‌شود و همین ترتیب تا اتمام وسایل نقلیه و وسایلی که در سفرهای بازگشت وارد پایانه‌ها می‌شود، ادامه دارد. اگر تقاضاها بیش از حد ظرفیت باشد، می‌توانیم از شرکت‌های اسکان بخواهیم که برای ساعاتی در خدمت زائران باشند، زیرا مرزها به‌ویژه مرزهای جنوبی مهران، شلمچه و چزابه با گرمای هوا مواجه است و در این ساعات می‌توانیم زائران را در محل‌های اسکان موقت، تا ورود ناوگان جدید و حرکت زائران اسکان دهیم؛ اما لازم است مردم به سامانه پیام‌ کوتاه اعتماد کرده و پیامک خود را ارسال کنند.
حتی یک ریال بالاتر از نرخ‌های مصوب، مشمول جرائم سنگین خواهد بود
مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه قیمت‌های مصوب با امضای رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها ابلاغ و در پایانه‌های مرزی نصب شده، گفت: در محل پایانه‌های مرزی، از سازمان راهداری، بازرسی وزارت راه و شهرسازی، سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسی وزارت صمت حضور دارند، اگر افرادی بخواهند سوداگری کرده و بازار سیاه ایجاد کنند و عرضه خدمات را با قیمت‌های غیرمتعارف انجام دهند، حتی یک ریال بالاتر از نرخ‌های مصوب مشمول جرائم سنگین خواهد بود، بنابراین رانندگان سعی نکنند از زائران مبلغی بیشتر از قیمت مصوب داشته باشند، البته از تخفیف رانندگان به زائران استقبال خواهیم کرد.
باقرجوان درباره استفاده از ظرفیت‌های اتوبوسرانی در سفرهای داخلی توضیح داد: اولویت ما در لحظه افزایش تقاضا، زائران اربعین هستند، به کسانی که قصد سفرهای داخلی دارند پیشنهاد می‌کنیم انواع دیگر وسایل نقلیه را امتحان کنند و البته ما برای مسافران داخل کشور هم در حدی که لطمه‌ای به جابه‌جایی زائران اربعین نزند، ظرفیت محدودمان را به‌صورت روزفروش انجام خواهیم داد.
وی در پاسخ به اینکه آیا بلیت‌های اربعین هم به‌صورت روزفروش ارائه می‌شود، گفت: علی‌القاعده باید بلیت‌فروشی برای تمام ایام اربعین انجام شود، اما دغدغه ما این است که افرادی بخواهند ازاین قضیه سودجویی کنند. اطمینان خاطر از این مساله با تایید از سازمان تبلیغات و استعلام از سامانه سماح است. به محض دریافت این اطلاعات، بالافاصله برای تمام ایام اربعین سایت‌ها را بارگذاری خواهیم کرد و بلیت‌فروشی خواهیم داشت.
https://bakhabarbazar.ir/vdcbu9b5prhbz.iur.html
نام شما
آدرس ايميل شما