يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
جالب است ۰
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور سازوکار برون‌سپاری فعالیت‌های قابل واگذاری این سازمان به بخش غیردولتی واجد صلاحیت را در قالب ارائه شیوه نامه ای اعلام کرد.
اطلاعیه مهم سازمان مالیاتی درباره برون سپاری فعالیت‌های مالیاتی
به گزارش با خبر بازار، سیدمحمد هادی سبحانیان اعلام كرد: برون‌سپاری فعالیت‌های سازمانی سازمان امور مالیاتی کشور که با هدف ارتقا بهره وری نظام مالیاتی و افزایش کارآمدی آن صورت می گیرد شامل واگذاری تمام یا بخشی از فعالیت‌های سازمانی قابل واگذاری به بخش غیردولتی واجد صلاحیت است. این اقدام موجب آسانتر شدن انجام امور مودیان، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های وصول مالیات می شود که دقت، سرعت و کیفیت بالاتر در انجام امور مالیاتی را به دنبال دارد.
بر اساس این شیوه‌نامه که در ۴ فصل و ۱۷ ماده تهیه و تدوین شده سازمان امور مالیاتی کشور اجازه دارد به ‌منظور تسهیل در انجام امور مالیاتی مودیان، قسمتی از فعالیت‌های خود به‌استثنای تشخیص و تعیین مأخذ مالیات، دادرسی مالیاتی و عملیات اجرائی وصول مالیات را با لحاظ شرایط و ضوابط خاص به بخش غیردولتی واگذار کند.
منظور از بخش غیردولتی، «اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی و موسسات عمومی غیردولتی یا مجامع حرفه ‌ای و تشکل‌های صنفی» هستند که طبق قانون تشکیل شده‌ اند. «اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت نظارت بخش غیردولتی» که در قالب «دفاتر یا باجه» و با داشتن مجوزهای قانونی فعالیت می ‌کنند نیز جزء بخش غیردولتی محسوب می شوند. این اشخاص با تنظیم تفاهم نامه یا گرفتن تاییدیه از سازمان امور مالیاتی، مجاز به ارائه خدمات مالیاتی برون‌سپاری شده خواهند بود.
بر اساس این گزارش، دریافت تائیدیه فعالیت برای ارائه خدمات مالیاتی منوط به دارا بودن فضای کاری و امکانات اداری و پرسنلی مناسب، دارا بودن مجوز فعالیت کسب یا کار معتبر از مراجع ذیربط، ثبت نام در نظام مالیاتی و ارائه مفاصا حساب مالیاتی و جلب همکاری کاربران آموزش دیده و داشتن مسئول فنی است.
شناسایی و واحدیابی مودیان؛ ابلاغ اوراق مالیاتی؛ تدوین محتوای آموزشی، برگزاری دوره ‌های آموزشی، ارائه خدمات مشاوره مالیاتی به مودیان در محل ادارات کل امور مالیاتی و اجرای قرار کارشناسی هیأت ‌های حل اختلاف مالیاتی از جمله فعالیت های قابل واگذاری به بخش غیردولتی هستند که به فعالیت های گروه اول موسوم‌اند. با توجه به پیچیدگی های قانونی این فعالیت ها، تمام آنها ( به استثناء ابلاغ الکترونیک) صرفا توسط مشاوران رسمی مالیاتی قابل ارائه هستند.
مواردی همچون ثبت ‌نام مودیان در نظام مالیاتی، انجام فعالیت‌های مربوط به فرآیندهای دریافت و ثبت انواع اظهارنامه ‌های مالیاتی، دریافت فهرست‌های مربوط به مالیات بر درآمد حقوق و مالیات ‌های تکلیفی، انجام فعالیت ‌های لازم به منظور واریز بدهی‌های مالیاتی و عوارض مربوط، اخذ گواهی‌ ها و مفاصاحساب‌های مالیاتی از طریق سامانه‌های مالیاتی و تسلیم به مودی و آموزش، پاسخگویی و ارائه مشاوره مالیاتی از دیگر فعالیت های قابل واگذاری هستند که فعالیت های گروه دوم نامیده می شوند.
بنابر این گزارش ارائه این خدمات به مودیان توسط کاربران آموزش دیده در دفاتر و باجه های بخش غیر دولتی که شرایط لازم را تامین کنند و تاییدیه سازمان امور مالیاتی را گرفته باشند، امکان پذیر است. این دفاتر برای ارائه خدمات مذکور، علاوه بر کاربران آموزش دیده باید از حضور یک نفر مسئول فنی مالیاتی نیز استفاده كنند.
https://bakhabarbazar.ir/vdcg.u9xrak9xtpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما