سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
انتشار نخستين آمار رسمي از ميزان صادرات نفت ايران پس از 5 سال

ايران در 9 ماه امسال ۲۶.۴ میلیارد دلار نفت صادر كرد

جالب است ۰
گمرک ایران برای نخستین بار آمار تجارت خارجی را، با احتساب آمار صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی منتشر کرد. طبق اين گزارش، میزان صادرات نفت ايران در ۹ ماه امسال به ۲۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار رسیده است. اين براي نخستين بار در 5 سال گذشته است كه اطلاعات مربوط به صادرات نفت ايران در قالب آمار رسمي دولتي منتشر مي‌شود.
ايران در 9 ماه امسال ۲۶.۴ میلیارد دلار نفت صادر كرد
به گزارش با خبر بازار، رئیس كل گمرک ایران گفت: حجم تجارت تجارت خارجی ايران در ۹ ماه امسال با رشد ۷ درصدی به ۱۱۲ میلیارد دلار رسید.
محمد رضوانی‌فر توضيح داد: ارزش صادرات ايران در ۹ ماه سال جاری با احتساب نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی و به استثنای آمار صادرات تجارت چمدانی به ۶۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار رسید.
او توضيح داد: برای نخستین بار است که آمار صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی همراه با صادرات کالاهای غیر نفتی را گمرک منتشر می‌كند. به گفته او، این اقدام دولت در جهت شفافیت در عملکرد تجارت خارجی است.
 
آمار صادرات خدمات فنی و مهندسی و برق
به گفته رئیس كل گمرک ایران، در ۹ ماه سال جاری میزان صادرات از محل خدمات فنی و مهندسی ۷۸۰ میلیون دلار و برق ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.
 
تجارت خارجی ۱۱۲ میلیارد دلار شد
رضوانی فر با اشاره به اینکه حجم تجارت تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در ۹ ماهه امسال با رشد ۷ درصدی به ۱۱۲ میلیارد دلار رسید، گفت: با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی و مهندسی و برق، شاهد بالغ بر ۱۵.۵ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی در این مدت هستیم.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص میزان صادرات غیرنفتی بدون احتساب نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی در ۹ ماه سال جاری گفت: در این مدت ۱۰۱ میلیون و ۹۰۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که به لحاظ وزنی ۲۶.۴۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۶۸ صدم درصد کاهش داشت.
 
اقلام عمده صادراتی
رضوانی‌فر 3 قلم عمده کالاهای صادراتی در ۹ ماه سال جاری را گاز طبیعی مایع شده با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، پروپان مایع شده با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و متانول با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دانست و افزود: در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی بیشترین رشد ارزشی به ترتیب به گاز طبیعی مایع شده، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، محصولات نیمه تمام از آهن یا از فولادهای غیر ممزوج و بیشترین کاهش در بین اقلام عمده کالای صادراتی به پروپان مایع شده، میله‌های آهنی یا فولادی و بوتان مایع شده اختصاص داشت.
 
مقاصد مهم صادراتي ايران
معاون وزیر اقتصاد در خصوص کشورهای عمده طرف‌های معامله برای مقصد کالاهای صادراتی ایران گفت: چین با ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، عراق با ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیارد دلار و هند با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پنج کشور عمده مقصد صادراتی کالای ایرانی بودند.
 
جزئیات آمار واردات
رضوانی‌فر با بیان این‌که در ۹ ماه سال جاری ۴۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار کالا وارد ايران شده است که با رشد ۱۲.۲۹ درصد همراه بود، افزود: از مجموع واردات، ۶۰ میلیون دلار به برق اختصاص یافت. وزن کالاهای وارداتی در این مدت ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است که ۶ درصد رشد داشت.
به گفته او، ذرت دامی با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، گوشی‌های تلفن همراه با ۲ میلیارد دلار و دانه سویا با یک و نیم میلیارد دلار سه قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت بودند. در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی به لحاظ ارزشی، طلا به اشکال خام، قطعات منفصله اتومبیل‌های سواری و گوشی تلفن همراه هوشمند از بیشترین افزایش و دو محصول برنج و گندم از بیشترین کاهش برخوردار بودند.
 
مبادي مهم كالاهاي وارداتي به ايران
رضوانی‌فر گفت: ۵ کشور عمده طرف معامله واردات با ایران، شامل امارات متحده عربی با ۱۵ میلیارد دلار، چین با ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.
او در خصوص متوسط ارزش گمرکی هر تن کالاهای صادراتی غیرنفتی و وارداتی در ۹ ماه سال جاری گفت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی با ۲۱.۴۸ درصد کاهش به رقم ۳۵۸ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی با ۵.۸۹ درصد کاهش به رقم ۱۶۸۳ دلار رسید. رضوانی‌فر در خصوص صادرات کالاهای پتروشیمی در ۹ ماه سال جاری افزود: در این مدت ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالاهای پتروشیمی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شده که به رغم افزایش ۲۶.۵۲ درصدی در وزن، به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی این محصول به لحاظ ارزشی ۱۱.۸۴ درصد با کاهش مواجه بود.
 
وزير اقتصاد چه گفت؟
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مجموع تجارت خارجی در ۹ ماه امسال، ۱۱۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به ۹ ماه مشابه پارسال بیش از ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. سیداحسان خاندوزی گفت: گمرک برای نخستین بار گزارش تجارت خارجی ماهانه را با احتساب آمار صادرات نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی محاسبه کرد. او افزود: این گزارش حاکی از این است که در ۹ ماه ۱۴۰۲ میزان صادرات کشور ۱۵ میلیارد دلار بیش از میزان واردات کشور بوده است.به گفته او ۶۳ میلیارد دلار ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی کشور و بیش از ۴۸ میلیارد دلار ارزش واردات کشور در ۹ ماهه ۱۴۰۲ بوده است. خاندوزی افزود: بر این اساس مجموع تجارت خارجی در ۹ ماه امسال ۱۱۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به ۹ ماه مشابه پارسال بیش از ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
https://bakhabarbazar.ir/vdca.enuk49nuu5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما