جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
جالب است ۰
گروه خودروسازی سایپا اعلام كرد: با هدف افزایش توان، گشتاور و کاهش مصرف سوخت محصولات خود، به توسعه و تولید موتور ارتقا یافته M۱۵i اقدام کرده و به زودی محصولات این گروه با این موتور به بازار عرضه خواهد شد.
نصب موتور جدید برروی خودروهای سایپا آغاز شد/کوییک GX با موتور جدید می‌آید
به گزارش با خبر بازار، طراحی موتور جدید M۱۵i به منظور کاهش سطح آلایندگی محصولات ، ارتقا به یورو ۵ و قابلیت ارتقا به یورو ۶ و افزایش کیفیت در محصولات پلتفرم X۲۰۰ گروه سایپا که در حال حاضر با موتور M۱۵ تولید می شوند و پایه طراحی آن بر مبنای یورو ۴ است در دستور کار شرکت مگاموتور قرار گرفت.  

مزاياي موتور جديد
طبق اعلام، تغییرات و بهبودهای انجام شده روی این موتور شامل طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت های هوا و دود، قابلیت استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید متناسب با آن و نیز افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون های جدید است.
علاوه بر این، استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید نیز در راستای کمک به کاهش اصطحکاک موتور و کاهش مصرف سوخت انجام گرفته است.
همچنین با هدف کمک هرچه بیشتر به کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای کاملا جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود زاویه پاشش انژکتورها و نیز از طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M۱۵ فعلی) در این موتور بهره گیری شده است.

قدرت موتور جديد
موتور M۱۵i با تولید گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار دارای برتری  ۷ درصدی عملکرد و حدود نیم لیتر کاهش مصرف سوخت نسبت به خودروی مشابه مجهز به موتور M۱۵ فعلی، دارای جایگاه مناسبی در سبد قوای محرکه محصولات سایپا است.

 موتور جديد روي چه خودروهايي نصب مي‌شود؟
موتور M۱۵GSI به عنوان موتور بهبود یافته تیبا قرار است در سهند و اطلس سایپا به کار گرفته شود.طبق اعلام سایپا، موتور M۱۵i در حال حاضر با انجام موفقیت آمیز تمام آزمون های عملکرد، مصرف سوخت و دوام، مراحل نصب و انطباق بر روی محصولات جدید کوییک GX، سایناGX، اطلس و سهند گروه سایپا و انجام تمامی آزمون های سطح خودرو، آماده تجاری سازی و ارایه به مشتری است.
شرکت مگا موتور در نمایشگاه قطعات و لوازم یدکی ۱۴۰۱ از دو پیشرانه M۱۵GSI و ME۱۶ پرده برداشت که پیشرانه ME۱۶ مدل سایپایی پیشرانه TU۵ پلاس محسوب می‌شود، اما پیشرانه M۱۵GSI نسبت به M۱۵ کاملا ارتقا پیدا کرده و اکنون عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت.
همچنین سایپا قصد دارد با توقف کامل تولید موتور M۱۵، از این پس موتور M۱۵GSI که به عنوان موتور بهبود یافته تیبا شناخته می‌شود را روی محصولات خود از جمله سهند و اطلس نصب کند. 

آشنایی با موتور بهبود یافته تیبا
موتور M۱۵GSI به عنوان نسخه بهبود یافته موتور M۱۵ تنفس طبیعی محسوب می‌شود که مهندسان با اعمال تغییرات در بخش‌های اصلی توانستند آن را ارتقا دهند. مواردی چون تغییر در سیستم تزریق سوخت، تغییر در سیستم جرقه‌زنی، اضافه شدن هدرز و اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به عنوان تغیرات اصلی این پیشرانه نسبت به قبل به شمار می‌روند.
موتور جدیدی که در ماشین‌های جدید سایپا نصب خواهد شد / عکس
 تغییر تزریق سوخت و تغییر سیستم جرقه زنی به معنای تغییر کلی عملکرد آنها نبوده و فقط برنامه‌ریزی و زمان‌بندی آنها تغییر پیدا کرده است. موتور M۱۵GSI به واسطه تغییراتی که اعمال شده اکنون می‌تواند ۲ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را به تولید برساند. در واقع این پیشرانه قدرتی برابر با ۸۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر را به همراه دارد.

برتری‌های موتور M۱۵GSI
اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و هدرز باعث شده تا در حین عملکرد هم آوانس و ریتارد موتور انجام شود و هم گازهای حاصل از احتراق به آسانی خارج شوند. چنین تغییراتی باعث خواهد شد پدیده روبش هم با شدت بیشتری اتفاق بی‌افتد.
علاوه بر این، نمودار گشتاور تولیدی پیشرانه M۱۵GSI به سمت دورهای پایین‌تر رسیده و این پیشرانه قادر است در دورهای پایین‌تر بیشترین گشتاور را تولید کند که باید این موضوع را مهم‌ترین تغییر آن دانست. در واقع نمودار گشتاور این موتور در دورهای پایین‌تر از موتور قبلی بیشتر است؛ به بیانی دیگر موتور M۱۵ می‌تواند در دور ۲۰۰۰ گشتاور حدود ۱۰۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند، اما موتور M۱۵GSI در دور موتور ۲۰۰۰ گشتاور حدود ۱۱۵ نیوتن‌متر را تولید خواهد کرد.
موتور جدیدی که در ماشین‌های جدید سایپا نصب خواهد شد / عکس
در حال حاضر مشخص نیست از پیشرانه M۱۵GSI چه زمانی در محصولات سایپا استفاده خواهد شد، اما طبق شنیده‌ها از سال آینده قرار است تولید پیشرانه M۱۵ متوقف و به جای آن از پیشرانه M۱۵GSI در محصولات جدید سایپا از جمله سهند و اطلس استفاده شود.
https://bakhabarbazar.ir/vdcd.f0x2yt0x5a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما