دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
جالب است ۰
طبق آمار رسمي وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در ۶ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد کرد.
در نيمه نخست 1402 چه تعداد خودرو توليد شد؟ / رشد 23 درصدي توليد خودروهاي سواري، اتوبوس و كاميون +نمودار
به گزارش با خبر بازار، بر اساس آمار وزارت صمت، در شهریور ماه امسال ۸۹ هزار و ۵۴ دستگاه خودروی سواری توسط بخش دولتی و خصوصی در کشور تولید شده است که در مقایسه با تولید ۸۶ هزار و ۴۵۱ دستگاه خودروی سواری در شهریور ماه سال گذشته تولید در این بخش ۳ درصد رشد داشته است.

مقايسه امسال و پارسال
در ۶ ماه نخست امسال ۵۴۵ هزار و ۱۸۰ دستگاه خودروی سواری و در ۶ ماه نخست سال گذشته ۴۵۶ هزار و ۶۱۷ دستگاه خودروی سواری در شركت‌هاي فعال بخش خصوصی و دولتی تولید شده است.  مقایسه این ارقام نشان می دهدتولید خودروی سواری امسال ۱۹ درصد رشد داشته است.

خودروهاي ناقص
بررسی آمار  وزارت صمت نشان می دهد در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به تعداد ۱۰۵ هزار و ۷۲۲ دستگاه خودروی ناقص نیز تکمیل شده بود که به لحاظ خودروهای تکمیل شده نیمه اول سال ۱۴۰۱ مقدار رشد تولید نیمه اول سال جاری نسبت به تولید و تکمیل نیمه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۲.۱ درصد خواهد بود.
رشد ۲۳ درصدی تولید انواع خودرو +نمودار

تيراژ توليد وانت چقدر بود؟
تولید وانت در ۶ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشته است بة طوری که در ۶ ماه نخست امسال ۷۶ هزار و ۳۲ دستگاه وانت و در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۵۲ هزار و ۸۲ دستگاه وانت تولید شده است.
همچنین در شهریور ماه سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۲۴ دستگاه وانت و در شهریور ماه امسال ۱۴ هزار و ۱۵ دستگاه وانت تولید شد که بر این اساس تولید وانت در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد داشته است.

آمار توليد ميني‌بوس و اتوبوس
تولید مینی بوس و میدل باس در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد داشته است.
اما تولید اتوبوس در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته و در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است. در ۶ ماهه ابتدای امسال ۴۲۰ دستگاه اتوبوس و در ۶ ماهه ابتدای سال گذشته ۵۶۰ دستگاه اتوبوس تولید شده است.

رشد ۲۳ درصدی تولید انواع خودرو +نمودار


آمار توليد كاميون
تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته است.

آمار تجميعي توليد خودرو در سال 1402
در مجموع تولید انواع خودرو در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد داشته  به‌طوری که در ۶ ماه اول سال گذشته ۵۲۴ هزار و ۲۵۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده اما در ۶ ماه ابتدای امسال ۶۴۲ هزار و ۹۳۰دستگاه انواع خودرو تولید شده است.
در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۸ در مجموع ۳۷۹ هزار و ۷۹۶ دستگاه انواع خودرو و در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ در مجموع ۴۶۸ هزار و ۹۵۳ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است.
همچنین در این مدت در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۴۸۶ هزار و ۴۴۴ دستگاه انواع خودرو تولید شده است.

تحليل وزارت صنعت
عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به‌امار تولید 643 هزار دستگاه خودرو در نیمه نخست امسال خ گفت: برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو نسبت به سنوات گذشته رشد مطلوبی داشته است.او افزود: در نیمه نخست سال جاری همچنین 545 هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است و ما ‌شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و همچنین تنظیم بازار خودرو هستیم.
 مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ در مدت یاد شده 76 هزاردستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از 46 درصد رشد برخوردار بوده است.
 توکلی لاهیجانی افزود: علاوه بر این، در نیمه اول امسال حدود 2هزار دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 41 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید  19 هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد 44 درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است.
 او افزود: علاوه بر این در نیمه نخست امسال  139هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید 81 هزار دستگاه در مدت مشابه پارسال، حدود 72 درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.
 توکلی لاهیجانی گفت: در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور 22 ‌درصد بوده است.
 مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در حوزه توسعه فناوری‌های جدید در صنعت خودرو نیز برنامه های جامعی در وزارت صمت تدوین شده است که امیدواریم ثمرات آن را در آینده نزدیک در جامعه شاهد باشیم.
 
 
https://bakhabarbazar.ir/vdca.onuk49n605k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما