شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
جالب است ۰
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت تلاش می‌کند تا حدی که مقدور است، حقوق‌ها را افزایش دهد. منابع این اقدامات هم از افزایش فروش نفت و بازگشت پول آن، بازگشت بخشی از اموال بلوکه شده کشور و افزایش صادرات تامین می شود.
افزایش حقوق‌ها با درآمد نفتی و صادرات تامین می‌شود
سیدمحمد حسینی ، با اشاره به اینکه کارنامه عملکرد دولت در سال اول بسیار خوب است، اظهار کرد: دولت در تلاش است که قیمت ها حتی المقدور کنترل شود و در جایی که قیمت ها افزایش می یابد، با تدابیری مثل پرداخت یارانه جبران شود.
او همچنین با بیان اینکه اصل موضوع افزایش حقوق کارکنان پذیرفته شده است، ولی هنوز جزئیاتش نهایی نشده است، افزود: قرار نیست یارانه بنزین، دارو و نان حذف شود.
اصل افزایش حقوق کارکنان در دولت پذیرفته شده است
معاون پارلمانی رئیس جمهور در رابطه با آخرین تصمیم گیری ها در دولت در خصوص افزایش حقوق کارکنان گفت: اصل موضوع پذیرفته شده است ولی هنوز جزئیاتش نهایی نشده است. در بودجه سال جاری ، 10 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده بود، اما دولت تلاش می کند تا حدی که مقدور است، حقوق ها را افزایش دهد. منابع این اقدامات هم از افزایش فروش نفت و بازگشت پول آن، بازگشت بخشی از اموال بلوکه شده کشور و افزایش صادرات تامین می شود.
دولت خنثی سازی تحریم ها را خیلی جدی دنبال می‌کند
او در پاسخ به این پرسش که آیا گشایش ها و افزایش منابع دولت منوط به تصویب برجام است، بیان کرد: دولت از ابتدا دو سناریو در نظر گرفته که یکی ادامه شرایط فعلی و عدم احیای برجام است که با خنثی سازی تحریم ها وضعیت اقتصادی در حال بهبود است و سناریوی دیگر به نتجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم هاست که برای این وضع هم پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است. رئیس جمهور قبل به صراحت می گفت آب خوردن، محیط زیست، اشتغال و همه امور در گرو توافق است و پس از هر جلسه مذاکرات، معاون و سخنگو و وزیر خارجه، و نیز سخنگوی دولت و رئیس‌جمهور با آب و تاب فروان به شرح ماجرا می پرداختند و همه چیز را شرطی کرده و به زلف برجام گره زده بودند، ولی این دولت چنین رویکردی ندارد و اداره کشور  را معطل و مردم را چشم انتظار مذاکرات نکرده است و دولت خنثی سازی تحریم ها را خیلی جدی دنبال می کند و همین موجب می شود که طرف مقابل نتواند به اهدافش دست پیدا کند و فشار را مضاف نماید.
گزارش تحقیق و تفحص حتما باید خوانده شود
معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است با توافق سران قوا از این پس تحقیق و تفحص مجلس علنی نشود، بیان کرد: معمول این است که پس از اینکه تیم تحقیق و تفحص، گزارش تفصیلی تهیه کردند، خلاصه ای از آن در صحن علنی مجلس قرائت می شود و تاکنون هیچ و وقت کل گزارش به تفصیل قرائت نشده است، بلکه گزیده آن در قالب چند صفحه ارائه شده است. باید اشاره کرد که گزارش تحقیق و تفحص یک گزارش اولیه است و قطعی نیست و در دادگاه باید بررسی و قضاوت شود. رئیس مجلس اعلام کردند که پیش از این رهبری تذکر داده اند چرا قبل از اثبات جرم اسامی افراد را از تریبون مجلس خوانده شده است؟  و شایان ذکر است که گزارش جنجالی اخیر در خصوص شرکت فولاد مربوط به مدیریت دوره قبل است.
او تاکید کرد: گزارش تحقیق و تفحص حتما باید خوانده شود ولی اسامی افراد تا تخلف آنها محرز نشده است، نباید بیان شود.
به گفته حسینی، قوا در مبارزه با فساد خط قرمزی ندارند. دولت هم با فساد مبارزه می کند و هم با تهیه سازوکارهایی از جمله شفافیت یا تسهیل صدور مجوز کسب و کار زمینه بروز فساد، رانت و امضاهای طلایی را از بین می برد، در مورد مفاسد فولاد و دیگر مراکز دولت برخورد قاطع می کند.
وظیفه صنایع و معادن است که به نهادهای فرهنگی کمک کنند
او همچنین خاطرنشان کرد: گفته شده که برخی نهادهای فرهنگی از فولاد پول گرفته اند در حالیکه وظیفه صنایع و معادن این است که 15 درصد از منابع خود را خرج فعالیت‌های اجتماعی از جمله ورزشی و فرهنگی در شهرهای پیرامون خود بکنند. این مسائل باید توسط دادگاه روشن شود که کجا هزینه درستی انجام شده و در کجا تخلف صورت گرفته است.
حسینی درباره میزان پرداخت بدهی های دولت قبل توسط دولت سیزدهم گفت: سال ۱۴۰۰ ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان پرداخت می شد و امسال به 15 هزار میلیارد تومان  رسیده است. در گذشته هم بعضا بدهی وجود داشته، اما نه در این حجم، این مقدار بدهی بی سابقه  است که تا پایان دوره چهار ساله باید این بدهی ها پرداخت شود. بنای دولت این است تا حدی که می تواند  برای آیندگان بدهی نگذارد.
روسیه همکاری اقتصادی قابل توجهی با ایران دارد
او در پاسخ به منتقدان دولت که معتقدند دولت بیش از حد به چین و مخصوصا روسیه نزدیک شد است، گفت: رئیس جمهور سیاست خارجی متوازن را مطرح کرده اند. خط قرمز ما فقط رژیم صهیونیستی است و ما می خواهیم با کشورهای مختلف شرق  و غرب ارتباط داشته باشیم. همین الان برای افزایش صادرات به اروپا تلاش می شود، ولی اینکه صرفا به اروپا تکیه کنیم درست نیست، بلکه با کشورهای شرق هم تعامل می کنیم. سند همکاری 25 ساله با چین  در دولت گذشته امضا شد و اگر تلاش بیشتری می شد روابط ما با این کشور گسترش می یافت. روسیه و چین به افزایش تعامل با ایران تمایل داشتند اما در دولت یازدهم و دوازهم چنین اراده ای وجود نداشت و همه امید آنها به اروپا بود. اروپایی ها هم به ظاهر می گفتند پای‌بند برجام هستیم، اما اقدام جدی برای تحقق مفاد برجام انجام نمی دادند. بهر حال سیاست همسایگی در این مدت جواب داده است. مزیت کشور ما داشتن ۱۵ همسایه است که برای تبادلات تجاری و رونق اقتصادی موقعیتی ممتاز برای جمهوری اسلامی است. در یک سال گذشته بیش از 40 وزیر خارجه و مقام ارشد از کشورهای مختلف به ایران آمده اند که نتایج خوبی به همراه داشته است.
حسینی با بیان اینکه در حال حاضر روسیه همکاری اقتصادی قابل توجهی با ما دارد، افزود: مسیر صادارت کالاهای روسیه از طریق ایران به اقیانوس هند مسیر خوبی است که می تواند درآمد مستمری برای کشور ما داشته باشد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در پایان گفت: در تعامل با سایر کشورها، همواره استقلال و عزت کشور و منافع ملی را مدنظر داریم، ولی عده ای بیش از حد شیفته آمریکا و غرب هستند و این برچسب های ناصوابی را به دولت می زنند تا دولت را سرگرم حاشیه ها کنند و از اقدامات اساسی به نفع مردم بازدارند که دولت متوجه این ترفندها هست و با تمام توان و بدون وقفه برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش می کند.
https://bakhabarbazar.ir/vdccaeqi82bqs.la2.html
نام شما
آدرس ايميل شما