يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

اصلاح قانون خودروهاي نامتعارف در دستور كار مجلس

براساس لايحه پيشنهادي وزارت اقتصاد قانون پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در صورت تاييد پارلمان تغییر می‌کند
جالب است ۰
به گفته قائم مقام بیمه مرکزی، در صورت تصويب لایحه‌ پيشنهادي وزارت اقتصاد به مجلس لفظ خودروی متعارف و نامتعارف در قانون فعلي تغییر مي‌كند و بی‌اثر مي‌شود‌.
اصلاح قانون خودروهاي نامتعارف در دستور كار مجلس
به گزارش با خبر بازار، قوه قضائیه در روز‌های پایانی سال گذشته نرخ دیه امسال را ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. حالا با توجه به تعابیر قانونی ماده و قانون بیمه شخص ثالث در سال ۹۵ که قرار بود مشکل گشا باشد، درد سر ساز شده و بسیاری از افراد را با چالش مواجه کرده است. قانونی که محمد رضا توکلی دبیر کارگروه خودرو سندیکای بیمه‌گران درباره آن می‌گوید: ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث برای حمایت از اقشار کم برخوردار که عمدتا دارای خودرو‌های ارزان قیمت بودند با موضوع تقسیم‌بندی خودرو‌ها به دو گروه متعارف و نامتعارف وضع شد.
 
خودروهای بالای ۶۰۰ میلیون تومان  نامتعارف محسوب می شوند
بر اساس این قانون خودرو‌هایی که قیمت آن‌ها بیش از نصف دیه ماه حرام باشد خودروی غیرمتعارف محسوب می‌شود؛ به عبارتی با توجه به نرخ دیه امسال خودرو‌های بالای ۶۰۰ میلیون تومان نامتعارف به حساب می‌آیند و این یعنی مالکان آن‌ها به اندازه یک خودرو ۶۰۰ میلیون تومانی خسارت دریافت می‌کنند. با این حساب و با توجه به افزایش نرخ شتاب زده خودرو‌ها بسیاری از خودرو‌های داخلی همانند دنا پلاس و پژو ۲۰۷ نیز غیرمتعارف محسوب می‌شوند که بسیاری از افراد را دچار مشکل کرده است.
موضوعی که مجيد مشعل‌چي قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی ضمن تایید آن، گفت: در سال‌های گذشته قیمت خودرو به شکل فعلی نبود و عمده خودرو‌ها زیر قیمت متعارف بودند و این ماده و قانون پوشش خوبی را می‌داد، در حالی که در 2 سال اخیر متاسفانه قیمت خودرو بسیار افزایشی شده است و به غیر از یک تا دو خودرو، مابقی خودرو‌ها بالای نصف دیه ماه حرام هستند و غیرمتعارف محسوب می‌شوند که به این ترتیب مجدد مردم دچار آسیب بیشتری خواهند شد.
 
جزييات لايحه اصلاح قانون بيمه
قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی توضيح داد: وزارت اقتصاد در لايحه‌اي به مجلس پیشنهاد داده که لفظ خودرو متعارف و نامتعارف را در پرداخت بیمه شخص ثالث بی‌اثر کند.به گفته مجيد مشعل‌چي، یک تبصره هم به ماده ۹ قانون بيمه شخص ثالث اضافه خواهد شد که در آن قید می‌شود شرکت‌های بیمه‌گر مکلف هستند تا سقف تعهد مالی خودشان را صرف نظر از متعارف و یا نامتعارف بودن خودرو نسبت به مقصر حادثه ایفا کنند که این اصلاح بخش عمده‌ای از مشکلات را پوشش خواهد داد.
 
سابقه قانون خودروهاي نامتعارف
مجيد مشعلچی گفت: بحث خودرو‌های متعارف و غیرمتعارف در تبصره ۴ ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ لحاظ شد؛ علت نیز این بود که افرادی که شرایط مناسبی نداشتند و خودرو‌های به نسبت ارزان‌تری استفاده می‌کردند در تصادف با خودرو‌های گران قیمت دچار آسیبی می‌شدند که باید بیش از توان فرد مقصر حادثه، خسارت پرداخت می‌کردند.
او افزود: در این قانون که در آن زمان اقدامی درست بود مسئولیت مالی مقصر حادثه محدود شد و بر این اساس یک حد متعارفی در نظر گرفته شد، اما در سال‌های گذشته قیمت خودرو به شکل فعلی نبود و عمده خودرو‌ها زیر قیمت متعارف بودند و این ماده و قانون پوشش خوبی را می‌داد در حالی که در دو سال اخیر متاسفانه قیمت خودرو بسیار افزایشی شده است و به غیر از یک تا دو خودرو، مابقی خودرو‌ها بالای نصف دیه ماه حرام هستند و به عبارتی خودرو‌های بالای ۶۰۰ میلیون تومان خودرو‌های غیرمتعارف محسوب می‌شوند و به این ترتیب، مجدد مردم دچار آسیب بیشتری خواهند شد.
 
لايحه در نوبت بررسي مجلس
مشعلچی گفت: این لایحه به مجلس ارائه شده، هيات رييسه مجلس هم آن را برای بررسی به کمیسیون اقتصادی ارسال کرده، کمیسیون اقتصادي مجلس نیز موارد پيشنهادي را پذیرفته، این کمیسیون موارد اصلاحي مدنظر دولت را در شور دوم بررسي هم تایید کرده است. او تاكيد كرد: به ما اعلام شده لايحه اصلاح قانون بيمه شخص ثالث بعد از عید فطر براي بررسي در دستور كار صحن علني مجلس برای بررسي و تصویب قرار مي‌گيرد.
مهدي طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تایید بررسي لايحه پيشنهادي در پارلمان می‌گوید: اين لايحه در کمیسیون اقتصادي مجلس بررسي شده است و شاید بعد از عید فطر در نوبت بررسي قرار گيرد.
 
مالكان خودرو در انتظار اصلاح قانون
به گفته کارشناسان و مسئولان اصلاح و تغییرات قانونی که با توجه به نرخ دیه تعیین شده و روند افزایشی قیمت خودرو‌ها برای اینکه مردم کمتر دچار چالش شوند یک ضرروت محسوب می‌شود. حالا باید منتظر ماند و دید که قرار است برای این قانون و لفظ متعارف و نامتعارف بودن خودرو‌ها در حوزه بیمه شخص ثالث چه تصمیمی گرفته شود؟
 
 
 
https://bakhabarbazar.ir/vdca.6nuk49n6m5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما