سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
جالب است ۰
رییس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: در راستای تحقق شعار سال در ۶ ماه نخست امسال قیمت قارچ افزایش پیدا نخواهد کرد.
قیمت قارچ خوراکی افزایش پیدا نمی کند
به گزارش باخبربازار، نخستین نشست خبری انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در محل این انجمن برگزار شد. مهدی رجبی، رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با بیان اینکه سرانه مصرف قارچ در کشور نسبت به استاندارد جهانی پایین است، گفت: مصرف سرانه جهان هر فرد ۴.۵ کیلو گرم است در حالی که این عدد در کشور ۲.۵ کیلو گرم است.
وی افزود: انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در تثبیت قیمت مبادرت به راه اندازی واحد حمایتی یکپارچه با تعامل تولیدکنندگان بزرگ کرده است. پیش تر هنگامی که قارچ به زمان می‌خورد و وضعیت ظاهر آن تغییر می‌کند دلال‌ها ورود کرده و با نرخ پایین خریداری می‌کردند. با راه اندازی این واحد کمک زیادی به تنظیم بازار و حذف فعالیت دلالی شده است.
رجبی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه تولید قارچ ضایعات بخش کشاورزی از جمله کود مرغ است. تلاش داریم برای تحقق شعار سال، رایزنی شده تا قیمت تأمین مواد اولیه افزایش نیابد. از سوی دیگر چون اواخر سال گذشته قیمت قارچ حدود ۲۵ درصد افزایش یافت امسال تولیدکنندگان با کاهش سود خود از ۲۵ درصد به ۱۲.۵ درصد حداقل در ۶ ماه نخست سال افزایش قیمتی را شاهد نخواهیم بود.
رایزنی برای صادرات
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به ظرفیت ارزآوری این محصول عنوان کرد: انجمن با بازرگانان کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، عمان، کویت و عراق برای صادرات قارچ مذاکره داشته است.
رجبی گفت: عراق یکی از بازارهای قارچ ایران است که سال گذشته ماهانه حدود ۱۰۰۰ تن قارچ به ارزش ۱۲ میلیون دلار به این کشور صادر شد.
وی با بیان اینکه مصرف روزانه عراق بین ۷۰ تا ۱۰۰ تن است که بازار خوبی برای قارچ تولیدی ایران به شمار می‌رود، عنوان کرد: یکی از چالش‌ها در صادرات قارچ به عراق این است که رسمی و با ثبت سفارش انجام نمی‌شود بلکه قارچ در قالب سبزیجات و تره باری و با واسطه به این کشور صادر می‌شود.
میزان تولید
رجبی در ادامه سخنان خود به آمار تولید قارچ اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود ۲۱۰ هزار تن تولید داشتیم که پیش بینی می‌شود با افزایش بازار صادراتی این عدد به ۲۲۵ تا ۲۳۰ هزار تن برسد.
https://bakhabarbazar.ir/vdcc.4qia2bqxsla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما