چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
جالب است ۰
در شرایطی که حجم نقدینگی در پایان دی ماه ۱۴۰۱ به رقم ۶۰۳۷۶.۱ هزار میلیارد ریال رسیده، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد نسبت پول‌های داغ به کل نقدینگی در دهمین ماه از سال 1401 به مرز خطرناک و بی‌سابقه 25 درصد نزدیک شده است.
رشد 38 درصدی پایه پولی / نسبت پول به کل حجم نقدینگی به مرز بی‌سابقه 25 درصد رسید
به گزارش با خبر بازار، طبق گزارش متغیرهای پولی بانک مرکزی در دی ماه 1401 نسبت به دی ماه 1400 نسبت پول به کل حجم نقدینگی به سطح 24.7 درصد رسید. هم‌چنین رقم پایه پولی با رشد 38 درصدی به 7 هزار و 850 میلیارد ریال رسید. پایه پولی در 10 ماه پارسال معادل 30 درصد رشد کرده است.

رکورد تازه حجم نقدینگی
 بررسی تحولات نقدینگی در دی ماه ۱۴۰۱ حاکی است حجم نقدینگی در پایان دی ماه ۱۴۰۱ به رقم ۶۰۳۷۶.۱ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۲۴.۹ درصد رشد نشان می‌دهد.
نرخ رشد دوازده ماهه نقدینگی از ۳۹.۸ درصد در پایان دیماه ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۴.۱ درصد در پایان دیماه ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

علت رشد نقدینگی
 بخشی از رشد دوازده ماهه نقدینگی در دی ماه سال ۱۴۰۰ (معادل ۲.۶ واحد درصد) مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهراقتصاد به اطلاعات خلاصه دفتر کل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (بواسطه ادغام) بوده که حتی با در نظر گرفتن این امر نیز رشد دوازده ماهه نقدینگی در پایان دی ماه ۱۴۰۱ از کاهش قابل ملاحظه‌ای نسبت به مقطع مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

در نمودار زیر رشد دوازده ماهه نقدینگی در چند سال اخیر را به درصد مشاهده می‌کنید.
 
روند کاهشی تحولات نقدینگی در دی ماه




 
https://bakhabarbazar.ir/vdce.f8zbjh8op9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما