شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
جالب است ۰
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور با اشاره به رشد ۲۵ درصدی در شمارگان تولید خودرو در سال جاری، گفت: شاه‌کلید موفقیت برنامه‌های سال ۱۴۰۲ تولید خودرو در کشور، تعیین‌تکلیف و اصلاح شیوه قیمت‌گذاری، همچنین تامین نقدینگی و پیش‌نیازهای این صنعت است.
رشد ۲۵ درصدی تولید خودرو
به گزارش با خبر بازار، «آرش محبی‌نژاد» درخصوص صنعت قطعه‌سازی و فراز و نشیب‌های این صنعت در سال ۱۴۰۱ گفت: سالی که گذشت شاید از نظر تحقق برنامه‌ها و تیراژ مد نظر خودرو توفیق زیادی حاصل نشد، زیرا با وجود برنامه‌ریزی‌ تولید ۱.۶ میلیون دستگاهی، کمی بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد، اما نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد حدود ۲۵ درصدی در شمارگان تولید خودرو محقق شد.
او اعلام کرد: این رشد در خودروسازان بخش خصوصی چشمگیرتر هم بود و با وجود مشکلات موجود و تنگناها، در مجموع عملکرد قابل قبولی از بخش خودرو و قطعه‌سازی کشور شاهد بودیم.
محبی‌نژاد در ادامه به برخی مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: هر برنامه پیش‌نیازها و ملزوماتی دارد که از جمله مهمترین آنها تامین نقدینگی، اصلاح به موقع قیمت‌ها و قراردادها، قراردادهای هوشمند زنجیره تامین و بهینه‌سازی شیوه‌های فروش قابل اشاره است، اما هیچ‌یک از آنها در سال ۱۴۰۱ محقق نشد.
او ادامه‌داد: با رصد بسیار خوب وضعیت صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی از سوی وزارت صمت، همچنین تعامل بسیار خوب مسوولان وزراتخانه با این صنایع، مدیریت خودروسازان و همت شبانه‌روزی و بدون شائبه زنجیره تامین، در مجموع سال قابل قبولی داشتیم.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور در ادامه به برخی دستاوردهای صنعت قطعه‌سازی در این سال اشاره کرد و گفت: ارتقای نسبی کیفیت قطعات تولیدی، همچنین حضور موفق در رویدادهای بین‌المللی به‌ویژه نمایشگاه بزرگ «اتومبیلیتی ۲۰۲۲» مسکو که همراه با امضای بیش از ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم‌نامه همکاری بین طرف‌های ایرانی و روسی بود که به‌تدریج در حال عملیاتی شدن و اجرایی شدن است، بخشی از این توفیقات بود.
وی ادامه‌داد: همچنین در این رویداد نمایشگاهی، خودروسازان ایرانی نیز توانستند توافقاتی با روس‌ها داشته باشند که از آن جمله، صادرات خودرو به صورت سی . بی. یو (خودروی کامل)، اجرای پروژه‌های مشترک خودروسازی و حتی تولید خودرو در خاک روسیه قابل اشاره است.

ارتقای داخلی‌سازی قطعات خودرویی
محبی‌نژاد، تعمیق ساخت داخل قطعات تولیدی را از دیگر دستاوردهای سال ۱۴۰۱ برشمرد و گفت: با وجود از رده خارج شدن خودروهای پُرتیراژ قدیمی همچون پراید، پژو ۴۰۵ و غیره، در بسیاری خودروهای جدید نیز توانستیم به عمق داخلی‌سازی بیش از ۹۰ درصدی دست یابیم که یک جهش و دستاورد عظیم در این حوزه محسوب می‌شود.
وی تصریح‌کرد: رسانیدن به موقع قطعات به خطوط تولید خودروسازان در شرایطی که خودروسازها عزم خود را برای عدم تولید خودروی ناقص و عبور مستقیم خودرو (تولید خودروی کامل) جزم کرده بودند و خودروهای کف پارکینگ را به صفر رساندند، حاصل تلاش بی‌وقفه و ۲۴ ساعته قطعه‌سازان است و همه این دستاوردها در شرایط مواجهه قطعه‌سازان با کمبود نقدینگی، عدم دریافت به موقع مطالبات و غیره به دست آمد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور خاطرنشان‌کرد: در سالی که گذشت، قطعه‌سازان علاوه بر ارتقای کیفی محصولات خود، تیراژی معادل تیراژ تولید خودروسازان و در برخی موارد بیشتر از آن ثبت و نیازهای بازار لوازم‌یدکی را نیز تامین کردند.
او با اشاره به برنامه‌های سال ۱۴۰۲ تولید خودرو و مطرح شدن تیراژ دست‌کم ۱.۶ میلیون دستگاهی در این سال، تصریح‌کرد: در صورتی که پیش‌نیازها و الزامات این برنامه فراهم نشود، امیدی به تحقق برنامه نخواهد بود، زیرا تولید، تیراژ و کیفیت مساله‌ای دستوری نیست و علاوه بر برنامه‌ریزی باید به تامین ملزومات بپردازیم تا خروجی مطلوب حاصل شود.
محبی‌نژاد یادآور شد: تا امروز (۲۵ اسفندماه) تسویه مطالبات قطعه‌سازان و زنجیره تامین خودروسازان کامل نشد، به طوری که مجموع مطالبات کامل تعیین‌تکلیف نشده به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده که ۲۳ هزار میلیارد تومان آن معوق شده است و اگر تعدیل قیمت‌ها نیز اعمال شود، این ارقام بیشتر نیز خواهد شد.
وی بیان‌داشت: باید دید با تغییر شیوه فروش خودرو از بورس کالا به سامانه تخصیص یکپارچه و احتمال افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودروها از سوی شورای رقابت، چه نتیجه‌ای در انتظار خواهد بود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور افزود: در موضوع شناورسازی قراردادها (به‌طوری که با تغییر قیمت مولفه‌ها و عناصر اساسی از جمله فلزات، محصولات پتروشیمی، نرخ ارز و غیره به طور اتوماتیک تنظیم شود)، شرکت ساپکو، سایپا و ایران‌خودرو استقبال کرده‌اند و تاکید دارند که شاهد هوشمند شدن قراردادها باشیم، با این حال تا عملی شدن و اجرایی شدن آن راه درازی باقی است.

آمادگی کامل برای تامین قطعات خودروهای جدید
او با اشاره به برنامه ریزی خودروسازان برای تولید ۹ محصول جدید در سال ۱۴۰۲، از آمادگی کامل قطعه‌سازان و زنجیره تامین برای تامین قطعات این خودروها خبر داد.
محبی‌نژاد تاکیدکرد: اساسا ظرفیت بالقوه تولیدی در زنجیره تامین بیش از ظرفت تولید خودروسازان است، اما بهرحال به‌طور طبیعی با وقفه‌ای برای اخذ تاییدیه‌ها و تجاری شدن تولید انبوه خودروها مواجه هستیم.
 آن طور که منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزار صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده، برای تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو از سوی خودروسازان دولتی و خصوصی در کشور در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است.
https://bakhabarbazar.ir/vdcj.vevfuqehasfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما