جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
جالب است ۰
یک کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه سامانه جدید کد رهگیری معاملات مسکن از اوایل سال آینده راه‌اندازی و دریافت کد رهگیری اجباری می‌شود، گفت: با اجرایی شدن این سامانه حق کمیسیون مشاوران املاک به صورت سیستمی تعیین و نقش بنگاه‌های املاک در افزایش قیمت مسکن نیز کاهش و کنترل خواهد شد.
اجباري شدن صدور کدرهگیری در معاملات مسکن از سال آینده / محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک سیستمی مي‌شود
به گزارش باخبر بازار، فرشید ایلاتی در مورد اجرای سامانه کدرهگیری معاملات مسکن و نقش مشاوران املاک در بازار مسکن، اظهار داشت: هم اکنون آیین‌نامه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن سامانه کد رهگیری معاملات مسکن در دست تدوین است که شروع آن با قراردادهای اجاره مسکن بوده و بعدها به خریدوفروش ملک نیز توسعه داده می‌شود.

حق کمیسیون‌ها مشاوران املاک به صورت سیستمی تعیین می‌شود
او افزود: در این سامانه پیش‌بینی شده که حق کمیسیون مشاوران املاک به صورت سیستمی تعیین و اعلام و بدین طریق دیگر مشاوران املاک نمی‌توانند هر نرخی را که بخواهند را اعلام کنند.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: از سوی دیگر با راه‌اندازی این سامانه که از اوایل سال آینده اجرایی خواهد شد، قیمت‌ها به صورت منطقه‌ای و ثابت مسکن اعلام می‌شود؛ اینکه هر منطقه دارای چه قیمتی بوده و کمیسیون‌ها آنها نیز مشخص است. وزارت راه و شهرسازی به دنبال تعیین و مشخص کردن این آیین‌نامه است.
ایلاتی گفت: با منطقه‌ای اعلام شدن قیمت‌ها، نرخ کمیسیون مشاوران املاک و دستمزدها و وصل شدن به سامانه کد رهگیری، سیستم به صورت خودکار می‌تواند اقدام به تعیین نرخ کمیسیون کند.

تعیین قیمت‌های منطقه‌ای مسکن در تهران و کلان‌شهرها
او تاکید کرد: دفترچه تقویم املاک که ذیل کمیسیون‌های وزارت اقتصاد و دارایی نیز است، قیمت‌های منطقه‌ای را در شهرهایی مانند تهران مشخص و این کلان‌شهر را به ۱۰۰ بلوک تقسیم‌بندی کرده است. کف میانگین بر اساس این تقویم برای هر بلوک مشخص مردم و مشاوران املاک بر مبنای آن می‌توانند به صورت شفاف از قیمت‌ها آگاه و بر اساس آن اقدام به تعیین نرخ کمیسیون کنند؛ یعنی سامانه جدید مستقل از معاملات و بر اساس میانگین منطقه‌ای به صورت خودکار اقدام به تعیین نرخ کمیسیون خواهد کرد.

اجباری شدن کد رهگیری معاملات مسکن از سال آینده
کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اجباری شدن کد رهگیری از سال آینده، تاكيد کرد: بر این اساس خانه‌های فاقد کد رهگیری به عنوان خانه‌های خالی شناسایی شده و دیگر مالک و مستاجر نمی‌توانند به صورت توافقی اقدام به معامله کنند، زيرا در این صورت برای فرد ساکن و مالک جرایمی در نظر گرفته خواهد شد؛ همچنین در تغییرات جدید مالک و مستاجر می‌توانند بدون مراجعه به مشاور املاک، اطلاعات معامله خود را در سامانه ثبت و کد رهگیری را دریافت کنند.
ایلاتی ادامه داد: البته نباید این حرف مشاوران املاک را نیز منکر شد که بیان می‌کنند که هدف ما شکستن قیمت‌های اعلامی مالکان و رسیدن به توافق برای به سرانجام رساندن معامله می‌باشد، اما از این موضوع نیز نباید غافل شد که در شرایط فعلی تعدادی از مشاوران املاک تلاش می‌کنند تا با توافق با مالکان برای اینکه رقم کمیسیون بالا برود، اقدام به زد و بندهایی می‌کنند.
او گفت: تغییرات جدید در سامانه کد رهگیری معاملات مسکن از یک سو و اجباری شدن دریافت کد رهگیری برای تمام معاملات از سوی دیگر موجب می‌شود تا این‌گونه اقدامات که درنهایت سبب بالا رفتن قیمت مسکن خواهد شد به حداقل برسند.
https://bakhabarbazar.ir/vdcj.mevfuqeotsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما