شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
خبر خوش بهارستان برای سهام‌داران وسپهر

مجلس، دولت را به فروش 20 درصد سهام شركت توسعه نيشكر ملزم كرد

جالب است ۰
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز ،شنبه، 13 اسفندماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند الحاقی (5) تبصره 2 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
مجلس، دولت را به فروش 20 درصد سهام شركت توسعه نيشكر ملزم كرد
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز ،شنبه، 13 اسفندماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند الحاقی (5) تبصره 2 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در بند الحاقی 5 تبصره 2 ماده واحده این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می شود از محل واگذاری 20درصد سهام و سهم الشرکه خود در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی براي تکمیل عملیات اجرائی طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام به شماره طبقه‌بندی 1306012024 هزینه كند.
 
عرضه توسعه نيشكر در فرابورس قطعي شد
ناظران آگاه بر اين باورند كه با توجه به در نظر گرفتن يك رديف هزينه‌اي مستقل، از محل درآمد حاصل از واگذاري بلوك 20 درصدي سهام شركت توسعه نيشكر، برنامه عرضه و ورود سهام اين شركت به بازارسرمايه در سال 1402 عملا قطعي شده است.
پيش‌تر، سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با همت و پیگیری مدیران شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر ) در جلسه 29 آذر امسال هیات پذیرش فرابورس، به صورت مشروط در بازار دوم فرابورس ایران پذیرفته شده بود. "وسپهر" مالك 40 درصد سهام شركت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد: سهم شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از کل تولید شکر ایران 34 درصد در سال است. این شرکت 85 درصد از تولید شکر بر پایه نیشکر را نیز بر عهده دارد.
 
آگهي سازمان خصوصي‌سازي
همزمان سازمان خصوصي‌سازي نيز در تاريخ ششم اسفندماه جاري آگهي عرضه بلوك 20 درصدي سهام شركت توسعه نیشکر و صنایع جانبی( از زيرمجموعه‌هاي وسپهر) را روي سايت خود منتشر كرده است. طبق اين اطلاعيه سازمان خصوصي‌سازي 228 ميليون و 622 هزار و 900 سهم از سهام شركت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را كه شامل يك بلوك 20 درصدي از كل سهام اين شركت است، به قيمت پايه هر سهم يك ميليون و 84 هزار و 565 ريال در بازارسوم فرابورس عرضه خواهد كرد.
ارزش پايه فروش براي كل اين بلوك 20 درصدي از سهام شركت توسعه نیشکر و صنایع جانبی( از زيرمجموعه‌هاي وسپهر) طبق اعلام سازمان خصوصي‌سازي 247 هزار و 956 ميليارد و 395 ميليون و 538 هزار و 500 ريال است. تاريخ عرضه اين بلوك به اعلام و اطلاعيه فرابورس ايران موكول شده است.
 
 
اثر عرضه توسعه نيشكر روي وسپهر
به باور كارشناسان اگر مبناي ارزشگذاري سازمان خصوصي‌سازي را براي بلوك 20 درصدي سهام شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي بپذيريم ارزش كل سهام اين شركت كه 40 درصد آن متعلق به مجموعه وسپهر است، در حدود 125 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود، این در حالی است که کل ارزش بازار وسپهر در بورس در حال حاضر کمتر از 29 همت است. اين موضوع نشان مي‌دهد عرضه توسعه نيشكر تا چه حد مي‌تواند وسپهر را به ارزش واقعي خود در بازارسهام نزديك كند.  
 
 
 
 
 
https://bakhabarbazar.ir/vdcf.ydyiw6dcjgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما