شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت خبرداد؛

تحویل اولین خودروهای وارداتی تا پایان سال

جالب است ۰
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفت: اولین عرضه خودروهای وارداتی قبل از عید انجام و به دست مردم هم می رسد.
مهدی ضیغمی امروز در نشست خبری اظهار کرد: تا شب گذشته حدود ۵۱ هزار نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند که البته این موضوع به معنای ثبت نام قطعی نیست.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت افزود: باید برخی مستندات بعد از اینکه فرایند ثبت نام اولیه انجام شد بررسی شود و بعد اسامی برندگان قطعی را اعلام می‌کنیم.
وی ادامه داد: ثبت نام تا فردا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و فعلاً مبحثی در رابطه با تمدید زمان ثبت نام اعلام نشده است ضمن اینکه امکان ویرایش و انصراف در سایت فراهم خواهد شد تا کسانی که می‌خواهند انصراف دهند قبل از انجام قرعه‌کشی انصراف خود را اعلام کنند.
ضیغمی تصریح کرد: بنا نیست که حتماً ۱۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کنند و هر چقدر هم که افراد ثبت نام کنند ما فردا سامانه را می‌بندیم.
وی در ادامه در مورد محل تأمین ارز خودروها، گفت: تأمین ارز از محل ارزهای خارج از کشور و ارزهای رفع تعهد شده، است؛ یعنی این ارزها به راحتی امکان بازگشت به کشور برای مصارف دیگر را ندارد.
مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت افزود: بانک مرکزی به گونه‌ای طراحی کرده است که این ارزها برای واردات خودرو استفاده شود و برای کشور هم منافع داشته باشد.
وی ادامه داد: بیش از ۹۶ درصد ارزی که دریافت می‌کنیم از محل ارزهای خارج از کشور است و قابلیت استفاده برای خودرو را دارد و به راحتی برای سایر محصولات قابل استفاده نیست. جزئیات منشأ ارز را نمی‌توان اعلام کرد.
ضیغمی در مورد تعیین قیمت خودروی چانگان گفت: من مسئول قیمت گذاری نیستم و سازمان حمایت مسئول است. یک بار چانگان را برای بورس اعلام کردیم اما هم نرخ ارز و هم نرخ تعرفه متفاوت بود و با توجه به رقابت خورد در بورس قیمت علی الحساب اعلام و مقرر شد پس از بررسی قیمت نهایی اعلام شود.
وی افزود: هنوز خودروها ترخیص نشده است و باید با دستور وزارت صمت ترخیص شود زیرا ترخیص‌ها باید طبق برنامه عرضه صورت گیرد.
ضیغمی اضافه کرد: ترخیص خودروها قانونی صورت می‌گیرد و گمرک ترخیص می‌کند و تمامی عوارض اعمال و قیمت نهایی ظرف یک روز از سوی سازمان حمایت مشخص می‌شود.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در مورد اینکه هم اکنون چه تعداد شرکت عرضه کننده خودرو هستند، اظهار کرد: شرکت سایپا تمامی مجوزها را برای دو خودرو گرفته است و این خودروها امکان عرضه دارند و برای دو خودروی دیگر هم از شرکت کمپانی چانگان تاییدیه گرفته است.
وی ادامه داد: مجوزهای هیوندا نیز اخذ شده و فقط قیمت پایه ارزش گمرکی مانده که هنوز اعلام نشده است که این عدد حداکثر طی اوایل هفته آینده تأیید می‌شود.
ضیغمی افزود: بخش عمده‌ای از مجوزهای خودروی فیات نیز اخذ شده و ما سعی می‌کنیم این خودرو را به عرضه اولیه برسانیم. اما به هر حال به نظر می‌رسد شاید عرضه این دو خودرو یعنی هیوندا و فیات نسبت به عرضه اولیه یکی دو هفته به تأخیر بیفتد.
وی گفت: در حال حاضر شرکت‌های سایپا، پارسیان گالری و کی تی ال خودرو عرضه خواهند کرد.
ضیغمی در مورد هدف گذاری واردات در سال بعد، گفت: با توجه مذاکرات انجام شده و قراردادهای منعقد شده بیشتر حجم واردات خودرو از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد کلید می‌خورد.
وی افزود: اولین عرضه خودروهای وارداتی قبل از عید انجام و به دست مردم هم می‌رسد.
ضیغمی در مورد اینکه گفته می‌شود خالی فروشی قرار است صورت گیرد، گفت: خودروهایی در حال حاضر عرضه می‌شود که یا در کشور موجود است و یا اینکه به کشور رسیده و یا روی آب قرار دارد و یا اینکه در حال تولید برای کشور است. بنابراین بحث خالی فروشی مطرح نیست و تهمت است.
https://bakhabarbazar.ir/vdcj.yevfuqeohsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما