سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
جالب است ۰
وزیر راه و شهرسازی همراه با برخی از اعضای کابینه به چین سفر کرده است؛ از جمله موضوعاتی که قرار است در این سفر مورد توافق قرار گیرد احیای راه ابریشم است.
جزئیات توافقات حملی نقلی ایران با چین
ایران از لحاظ جغرافیایی در اتصال شرق و غرب از موهبت طبیعی برخوردار است . ایران مستقیم یا با واسطه بین کشورهای چین، هند، پاکستان، دریای مدیترانه، دریای سیاه، ترکیه، اروپا، روسیه، کشورهای CIS و کشورهای جنوب خلیج فارس قرار دارد. بعضی از این کشورها مثل ترکیه و عربستان رقبای منطقه‌ای ایران و بعضی دیگر مثل چین و هند و پاکستان دارای تنش‌های تاریخی با هم هستند.
ایران می‌تواند مرکز مهم تبادل کالا؛ انرژی و خدمات بین کشورها باشد اما پیش نیاز آن خروج از انزوای تحمیل شده و خود خواسته توسط توسط دشمنان، رقبای منطقه‌ای و کاسبان تحریم و تنش زدایی با کشورهای منطقه و جهان است.
راه‌های اصلی ا رتباط چین و اروپا
در حال حاضر سه راه ریلی اصلی بین چین و اروپا وجود دارد: راه شمالی که از چین شروع شده و با گذر از مغولستان و روسیه به اروپا می‌رسد (مسیر قهوه‌ای)؛ راه میانی که از چین شروع شده و پس از گذر از قزاقستان و روسیه به اروپا می‌رسد (مسیر زرد رنگ)؛ راه جنوبی که از چین شروع شده و پس از گذر از کشورهای آسیای میانه به ایران می‌رسد و به سوی ترکیه و اروپا ادامی می‌یابد (مسیر قرمز تیره)
توافقات درخصوص راه ابریشم
امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص سفر وزیر راه و شهرسازی به عنوان هییت همراه رئیس جمهور به خبرنگار مهر گفت: قرار است که تفاهمنامه های مقدماتی که درخصوص راه ترانزیتی ابریشم بوده است گفته شود و این امر در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه به مهر گفت: مذاکراتی درخصوص راه‌های ترانزیتی انجام شده است و قرار است که این توافقات نهایی شود و راه ابریشم که یک راه بین المللی است در چهارچوب قراردادها و توافقات کار کند و این زمینه سازی ها از قبل انجام شده است. امیدوار هستیم که این توافقات در سفر به چین نهایی شود.
کشورهای همسایه به دلیل تجارت با چین ایران را دور می‌زنند
در سفر نخست وزیر چین به عراق توافقاتی در خصوص کمربندی صورت گرفته است که این نشان می‌دهد که همسایگان همه به فکر تجارت با چین هستند و ایران نباید از این بحث عقب گرد کند با توجه به اینکه ایران تنها شاهراه نیست با توجه به موقعیت جغرافیایی که ایران دارد می‌تواند شاهراه بین المللی باشد اما تنها راه نیست و در حال حاضر همه همسایگان به فکر این هستند که با چین تجارت را آغاز کند.
به دلیل انفعال ایران و عدم توجه به مصائب منطقه‌ای و جهانی و مشکلات تحریم و انزوای بین المللی ایران، راه ریلی جنوبی فعال نیست و ترکیه با هوشمندی راه جدیدی را جایگزین راه جنوبی نموده است، این مسیر از چین شروع شده و با گذر از قزاقستان و یا قزاقستان و ترکمنستان به دریای خزر می‌رسد، قطارها از ترکمنستان و قزاقستان با کشتی به باکو منتقل می‌شوند و این راه ریلی با گذر از آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا می‌رسد.
https://bakhabarbazar.ir/vdcj.aevfuqemxsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما