کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

2 بال پرواز سهام شكر و نيشكر

22 اسفند 1401 ساعت 12:16

اثر اقدام "وسپهر" در پذیرش سهام شركت توسعه نيشكر در فرابورس ارزيابي شد.


در شرایطی که هیات پذیرش فرابورس در روز 29 آذر امسال یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید شکر از نیشکر جهان را در بازارسهام پذیرفت، کارشناسان معتقدند سهام قند و شکر به زودی روند  صعودی با شتاب بالایی را طی خواهند کرد و در كنار آن شركت‌هاي مرتبط با صنايع وابسته به نيشكر هم سقف‌هاي قيمتي جدیدی را تجربه خواهند كرد.
به گزارش با خبر بازار، سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با همت و پیگیری مدیران شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر ) در جلسه 29 آذر امسال هیات پذیرش بورس به صورت مشروط در بازار دوم فرابورس ایران پذیرفته شد. پذیرش این شرکت معظم در فرابورس طول 2 ماه گذشته امیدهای بسیاری در میان فعالان بازار سرمایه برانگیخته است.
 
دومینوی صعود صنایع قند و شکری
به باور تحليل‌گران، کاهش تولید در دنیا، موجب صعودي شدن قیمت جهانی قند و شکر در بازارهاي جهاني خواهد شد، موضوعي كه در روندي دومينووار به افزایش قیمت سهام وابسته به صنايع قند و شکر و هم‌چنين صنايع وابسته به نيشكر در بازار سرمایه ايران نیز خواهد شد.
بررسي روندهاي قيمتي در بورس تهران در طول دهه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد؛ صنایع قند و شکر همواره در بورس از جمله صنایعي بوده‌اند كه با رشدهاي خود سهامداران را غافلگیر کرده اند. این امر به افزایش محبوبیت سهام قند و شکر در بازارسهام منجر شده است .
اما آن‌چه به افزايش جذابيت اين دسته از صنايع فعال در بورس، در دوره اخير منجر شده، افزايش احتمال عرضه سهام شركت غول‌پيكر توسعه صنايع نيشكر در بازار سهام است. گفته مي‌شود به زودی شاهد عرضه سهام شركت توسعه صنایع نیشکر در بورس خواهیم بود، شركتي چند وجهي كه عرضه آن در بازارسهام مي‌تواند به پايان رخوت طولاني مدت تالارهاي بورس منجر شود.
 
پتانسيل‌هاي صعود سهام قند و شکر
آیزاک سعیدیان، کارشناس بازار سرمایه در تحليل وضع اين گروه از سهام در بورس گفت: صنايع وابسته به قند و شكر و هم‌چنين نیشکر در بورس جایگاه بسیار خوبی دارند. اگر بخواهیم سال های گذشته را مثال بزنیم، سهام های قندی و محصولات نیشکری جایگاه بسیار خوبی دارند. سهام های قند وشکر صعود بزرگی در آینده نیز خواهند داشت.
او افزود: در صورتي كه سهام در اختيار دولت در شركت توسعه صنایع نیشکر، بر اساس ابلاغيه اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شود و قيمت واقعي آن در بازار كشف شود، استقبال از این صنعت در بازارسرمايه افزايش خواهد يافت.
 
نيشكر در انتظار سكوي پرتاب خصوصي‌سازي
سعیدیان گفت: بايد توجه داشت پتانسيل هاي مرتبط با رشد سهام صنعت نیشکر ، از قند و شکر جداست و اگر این صنعت به بخش خصوصی واگذار شود ، با توجه به تركيب فعلي سهامداران شركت توسعه صنايع نيشكر، از امكان صعود بسیار بالایی برخوردار خواهد شد.
او افزود: شاخص قند و شکر تا زمستان امسال در کانال 11 هزار و 800 واحد باقی می ماند اما در بهار و تابستان سال آينده می تواند سقف‌هاي جدیدی را بزند. به باور من بهار و تابستان 1402 شاهد رشد سهام شركت‌هاي فعال در اين صنعت و آغاز روند صعودی آن ها خواهیم بود.
 
اثر جنگ اوكراين بر سهام قند و شكر
به گفته اين تحليل‌گر بورس، با توجه به اين‌كه، امنیت غذایی در سطح جهان، بر اثر وقوع جنگ اوکراین كاهش يافته و همزمان آمار تولید قند و شکر هم در دنیا پايين آمده ، به زودی شاهد افزایش قیمت قند و شکر در بازارهاي جهاني خواهیم بود امري که به افزایش قیمت سهام قند و شکر نیز منجر خواهد شد.
 
حاشيه سود صنعت قند و شكر
اين گزارش حاكي است: صنعت قند و شکر با ارزش بازاري معادل  ۱۵‌هزار میلیارد تومان، شامل ۱۸شرکت در بورس و فرابورس است. حاشیه سود ناخالص این صنعت به‌طور میانگین ۱۵‌درصد، حاشیه سود عملیاتی آن ۱۴‌درصد و حاشیه سود خالص آن ۱۲‌درصد است. کل فروش شرکت‌های فعال در بازار بورس و فرابورس در ۶ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲۰۰میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹، رشد ۴۴ درصدی فروش را به ثبت رسانده است..
امسال در پی افزایش هزینه‌‌‌های تولید و افزایش قیمت تضمینی گندم، قیمت تضمینی چغندرقند با حدود ۷۰‌درصد افزایش نسبت به سال گذشته با احتساب کمک کرایه حمل و محاسبه ارزش جوایز تحویل به حدود ۲۲‌هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلو لحاظ شده است. با توجه به سرانه مصرف هر نفر در حدود ۲۷تا۳۲کیلوگرم، نیاز کشور حدود ۲/ ۲میلیون تن شکر در سال برآورد می‌شود که حدود ۶/ ۱میلیون تن آن در سال در داخل تولید و مابقی از طریق واردات شکر خام تامین می‌شود که این موضوع وابستگی بازار داخل را به واردات شکر بیان می‌کند. کسری تولید شکر از طریق کشت پاییزه و واردات تامین می‌شود. کاهش بارندگی در سال‌های اخیر و افت سطح آب‌های زیرزمینی باعث کاهش سظح کشت چغندر شده؛ گرچه قیمت چغندر افزایشی بوده، اما قیمت برخی از نهاده‌ها از جمله بذر، کود، سم و کرایه حمل با درصدهای بالاتر از افزایش قیمت چغندر افزایش یافته است.
 
سهم چغندر و نيشكر
تولید شکر از هر دو محصول چغندر و نیشکر صورت می‌گیرد. حدود ۸۰‌درصد شکر تولیدی در جهان از نیشکر و بقیه آن از چغندرقند است. با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور، حدود ۶۰درصد از تولیدات شکر در کشور از چغندرقند است. چغندرقند در آب‌وهوای معتدل و نیشکر در آب‌وهوای گرمسیری با آفتاب و باران فراوان کشت می‌شود. میزان آب مصرفی نیشکر نیز بیش از دوبرابر آب مصرفی چغندرقند است. در ایران شکر نیشکری در خوزستان کشت می‌شود.
چغندرقند در کشور سالانه دو مرتبه کشت بهاره و کشت پاییزه و نیشکر یک‌مرتبه در سال برداشت می‌شود. با توجه به شرایط آب‌وهوایی متفاوتی که در کشور وجود دارد هر دو کشت صورت می‌گیرد، کشت بهاره به این ترتیب است که دوره کاشت از اوایل بهار تا پایان اردیبهشت آغاز می‌شود و دوره برداشت هم از اواخر شهریور تا پایان آذرماه است. در کشت بهاره مهم‌ترین دوره اصلی رشد چغندر در فصل تابستان است و محصول با توجه به فصل گرما به آب بیشتری نیاز دارد. چغندرقند در کشت بهاره اصولا عیار بیشتری نسبت به چغندر کشت پاییزه دارد. عیار چغندر حاصل بین ۱۶ تا ۲۰‌درصد است.
به همین روی محصولات قند و شکر به زودی سیر صعودی در بازار سرمایه خواهند داشت و رشد چشمگیری را تجربه می کنند.
 


کد مطلب: 1883

آدرس مطلب :
https://www.bakhabarbazar.ir/news/1883/2-بال-پرواز-سهام-شكر-نيشكر

باخبربازار
  https://www.bakhabarbazar.ir