کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشکلات آذراب شنبه حل خواهد شد/تغییر سهامدار محقق می‌شود

15 دی 1401 ساعت 11:44

عاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی گفت: مشکلات شرکت آذراب شنبه آینده حل می شود.


حسن میرزاخانی پانزدهم دیماه ۱۴۰۱ در اولین گردهمایی مدیران کل صنعت، معدن و تجارت منطقه مرکزی اظهار کرد: بیش از یک چهارم مفاخر و مشاهیر کشور در حوزه های مختلف متعلق به استان مرکزی است و رتبه چهارم صنایع کشور، رتبه اول صنایع مادر و رتبه اول پر تنوع ترین محصولات صنعتی را با ۷۹۰۰ قلم به خود اختصاص داده است.
وی افزود: صنایع راکد و غیرفعال و نیمه فعال متاسفانه در کشور زیاد بوده و هست و می طلبد در راستای فعال شدن آنها کار زیادی انجام گیرد که در یک سال اخیر این موضوع سرلوحه کار صنعتی استان مرکزی قرار گرفته است.
میرزاخانی تصریح کرد: از آبانماه ۱۴۰۰ وضعیت صنایع بزرگ استان مرکزی از جمله هپکو، آذرآب، آونگان، کمباین سازی، ماشین سازی و لوله و پروفیل صفا در ساوه که درگیر چالش های مختلفی بودند، با انجام کار شبانه روزی متعدد امروز به نقطه ای رسیده که با وجود ۱۰۰ روز ناآرامی در کشور تنشی در سطح کارگری استان وجود ندارد و این اتفاق حاصل تلاش مدیران صنعتی استان است که آرامش به این صنایع بازگردانده شد و دست دشمن از این باب خالی شد در حالی که معاندین روی این صنایع حساب ویژه باز کرده بودند که خوشبختانه محقق نشد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم شنبه مشکل آذراب به صورت کامل حل شود، گفت: با توجه به دستور رییس جمهوری در سفر تیرماه خود به استان مرکزی در خصوص شرکت آذراب، این دستور کمتر از شش ماه با هماهنگی مسئولان کشوری محقق شده است و شنبه آینده اخبار خوبی را از طریق سازمان بورس دریافت می کنیم و مطالبه اصلی کارگران آذراب که تغییر سهامدار بود محقق خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی بیش از ۳ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط دارد، افزود: با توجه به شرایط کشور و همه کمبودها، ناتوانی برخی از مدیران در حل مسائل کاری خود در گذشته باعث شده بود که صنایع استان ها  با مشکلات جدی روبرو باشند، یکی از راهکارهای رفع این موانع از پیش پای صنایع استان مرکزی، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بود که در استان مرکزی توفیقات بسیاری حاصل شده است.
وی با اشاره به ارزیابی عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید توسط وزارت کشور بیان کرد: در شش ماه نخست امسال ۱۰۸۶ جلسه در استان های کشور برگزار شد که ۸۲۳۸ مصوبه داشته است که ۶۵ درصد مصوبات اجرایی شده است و ۳۵ درصد نیز در دست اقدام است، باید به این ۳۵ درصد توجه ویژه داشت و دلایل عدم اجرایی شدن این مصوبات را باید پیگیری کرد.
میرزاخانی با تاکید بر اینکه صنایع منطقه مرکزی کشور ظرفیت های بسیاری دارند که می توانند در رفع مشکلات صنعتی کشور اثربخش باشند، گفت: ۴۱ درصد مصوبات جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در کشور مربوط به حوزه بانکی است و باید استان ها نسبت به این موضوع و سیستم بانکی خود توجه ویژه داشته باشند و ببینند که چرا صنایع استان های منطقه درگیر مسائل مالی هستند و باید راهکار اندیشید. ۳۱ درصد مصوبات نیز مرتبط با سایر مسائل از جمله استاندارد، منابع طبیعی، محیط زیست، ماشین الات، شهرداری ها و ... است که باید برای رفع آنها برنامه ریزی داشت، همچنین شهرک های صنعتی، زیرساخت ها، مباحث تامین اجتماعی و مالیاتی نیز از جمله مواردی است که استان ها درگیر آن هستند.
میرزاخانی با بیان اینکه در این رتبه بندی، استان مرکزی پس از تهران و خراسان رضوی رتبه سوم را در تعداد جلسات برگزار شده و مصوبات اجراشده دارد، گفت: منطقه مرکزی در حوزه مسائل بانکی به مانند دیگر استان های کشور است و با کوتاهی هایی در این حوزه روبرو هستیم. در حوزه مالیاتی، استان لرستان، در حوزه تامین اجتماعی، استان مرکزی، در حوزه زیرساختی، استان قم و در حوزه شرکت شهرک ها، استان مرکزی دارای چالش های بیشتری هستند و در سایر موارد نیز استان اصفهان بیشترین مشکل را دارند.
وی گفت: یکی از اقدامات اساسی در کارگروه، احیای واحدها یا افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی است. در پنج استان منطقه مرکزی، تا شهریور ۱۴۰۱، تعداد ۵۶۶۳ واحد راکد در کشور وجود داشته که ۲۱۷ واحد احیا شده است. ۷۶۲ واحد به ارتقای ظرفیت رسیده و ۳۲۲ واحد در لیست سرمایه گذاری تکمیل شده قرار گرفته اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی اظهار کرد: سهم استان های منطقه در احیای واحدها در بین دیگر استان ها ۲۸ درصد است که سهم بالایی را به خود اختصاص داده اند. در حوزه واحدهای احیا شده، سهم ۲۴ درصدی، در حوزه صنایع ارتقای یافته، سهم ۳۸ درصدی و در حوزه سرمایه گذاری تکمیل شده، سهم ۲۷.۵ درصدی را دارند که نشان از انجام اقدامات خوبی در استان های منطقه دارد.
وی با بیان اینکه مجموع اشتغال ایجاد شده در کشور بالغ بر ۷۷۸۴۱ نفر بوده که بیش از ۳۱ هزار نفر متعلق به استان های منطقه بوده است، همچنین تعداد بنگاه های اقتصادی حمایتی در کشور به رقمی بیش از  ۱۳۳ هزار واحد می رسد که بیش از ۱۷۲ هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است.
میرزاخانی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد که ارزیابی از میزان اثربخشی اقدامات استان ها جهت رفع مشکلات بنگاه ها و زمینه سازی برای توسعه ظرفیت های سرمایه گذاری صنعتی استانها داشت، گفت: این اقدامات منجر به ایجاد فرصت شغلی و تثبیت اشتغال می شود، خوشبختانه حقوق معوقه ای در استان مرکزی وجود ندارد و تنها سه چهار شرکت کوچک به دلیل مشکلات مدیریتی درگیر حقوق معوق هستند و علاوه بر تثبیت اشتغال، افزایش اشتغال نیز رقم خورده است و ارزیابی این اثربخشی باید جزو اولویت های دبیرخانه منطقه قرار گیرد.
وی یکی از مواردی که به مشکلات واحدهای صنعتی استان های کشور دامن می زند را شامل تعیین تکلیف بدهی های ارزیابی به صندوق توسعه ملی و اختلاف در روند تسویه دیون این بنگاه ها دانست و افزود: لازم است که این موضوع بررسی و از طریق وزیر صمت پیگیری شود، البته احاله واحدهای تولیدی تملک شده یکی از مشکلات صنایع کشور است، ۹۵ درصد واحدهای تملک شده توسط بانک ها بیش از ۱۸ ماه است که تملک شده است در حالی که طبق قانون نباید چنین باشد و باید در جهت رفع آن تسریع شود.
میرزاخانی عدم پذیرش محل اجرای طرح توسط بانک ها به عنوان تضامین را دیگر مشکل صنایع دانست و گفت: باید همه استان های کشور نسبت به این موضوع حساس باشند تا بانک مرکزی بخشنامه ای برای حل این مشکل ارائه کند. اختیارات بانک های استان ها محدود است و واحدهای صنعتی برای اخذ تسهیلات، سپرده های خود را در سایر استان ها از جمله تهران قرار می دهند، البته پیشنهاداتی برای اصلاح این موانع به نمایندگان استان برای طرح در قانون بودجه ۱۴۰۲ و قانون برنامه هفتم توسعه کشور داده شده است و خواستار ارتقای ظرفیت تسهیلات دهی بانک های استان ها هستیم.


کد مطلب: 1338

آدرس مطلب :
https://www.bakhabarbazar.ir/news/1338/مشکلات-آذراب-شنبه-حل-خواهد-تغییر-سهامدار-محقق-می-شود

باخبربازار
  https://www.bakhabarbazar.ir